05/10/2019

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2019 : Petikan Prosa Moden [JOHOR]


Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen 

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Seminggu selepas itu, ketika saya sampai di kampung pinggir kota itu, keadaan sudah kelam-kabut. Jentera-jentera berat bersiap sedia merobohkan rumah-rumah kayu usang. Puluhan anggota penguat kuasa mengawal suasana sekitar yang dipanaskan dengan demonstrasi penduduk membantah pencerobohan itu.
      Saya mencari Munsyi. Saya bimbang akan puluhan buku lama yang dihadiahkan oleh bonda kepada Munsyi. Ketika sesi meroboh bermula, saya jadi terkedu melihat puluhan buku ini ranap dan berkecai bersama-sama ranapnya rumah Munsyi dihentam taring-taring tajam jentera berat yang melanggar dan meredah apa-apa sahaja. Air mata saya menitis sedih dan pilu bukan sahaja mengenang khazanah berharga yang musnah, tetapi membayangkan satu-satunya tanah rizab milik bangsa di kota besar ini akan berpindah kepada tuan-tuan saudagar asing yang bakal mengaut keuntungan di bumi ini.
Selepas kejadian itu, berhari-hari saya cuba menjejak Munsyi, namun kelibatnya langsung tidak saya temui. Saya bertanya setiap orang, ke mana perginya gerangan orang tua itu, namun tiada sesiapa yang mengetahui pejuang bahasa ibunda itu menghilangkan diri.  
Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’ Oleh Husna Nazri
Dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Kementerian Pendidikan Malaysia

(i)         Apakah perkara yang dilihat sebaik sahaja ‘saya’ sampai di kampung pinggir kota?
[2 markah]

(ii)        Buku-buku lama dianggap sebagai khazanah negara untuk digunakan oleh generasi akan datang. 
        Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh pihak kerajaan untuk mengumpulkan semula buku-buku lama tersebut?                     
[3 markah]
(iii)      Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.                    
[4 markah]








No comments: