PANTUN MUHIBAH DAN PERPADUAN
Komsas Tingkatan 2: Pantun Muhibah dan
Perpaduan
1.
Pantun dan maksud
Pantun
|
Maksud
|
Persoalan
|
Nilai
|
Pengajaran
|
Petang hari pergi ke pekan,
Pulang membawa sebungkus
laksa;
Hidup muhibah perlu diamalkan,
Di negara Malaysia berbilang
bangsa.
|
Kita perlu mengamalkan
semangat muhibah kerana rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa.
|
Persoalan amalan hidup muhibah perlu diamalkan oleh
rakyat dalam negara berbilang kaum.
|
Semangat muhibah
|
Kita hendaklah mengamalkan semangat muhibah dengan
kaum lain
|
Cantik bergugus buah papaya,
Masak dipetik satu
persatu;
Walaupun berlainan bangsa budaya,
Kerana muhibah hidup
bersatu.
|
Amalan muhibah menjadikan
rakyat hidup bersatu padu walaupun berlainan bangsa dan budaya.
|
Persoalan amalan cara hidup
muhibah dapat menyatu-padukan rakyat berlainan bangsa dan budaya
|
Bersatu padu
|
Kita perlu mengamalkan sikap
bersatu padu supaya dapat hidup dengan aman
|
Air mengalir dalam terusan,
Mengairi sawah beratusan
relung;
Bekerjasama segala urusan,
Tanda bersatu
bergotong-royong.
|
Kerjasama dalam segala urusan
menandakan sikap bersatu padu dan bergotong-royong.
|
Persoalan amalan kerjasama dan
bergotong royong dapat mempermudah segala urusan.
|
Kerjasama.
Masyarakat berbilang kaum
hidup bekerjasama menjalankan amalan gotong-royong.
|
Kita hendaklah mengamalkan sikap bekerjasama supaya
kerja menjadi mudah
|
Tuan puteri dari kayangan,
Senyuman manis seperti
madu;
Bermacam keturunan bukan halangan,
Untuk membina bangsa yang
padu.
|
Pelbagai keturunan dan bangsa
bukan halangan untuk membina bangsa
yang bersatu padu.
|
Persoalan kepelbagaian keturunan tidak menghalang
pembinaan bangsa yang padu.
|
Hormat-menghormati.
Masyarakat yang berbilang
kaum saling menghormati.
|
Kita hendaklah mengamalkan sikap hormat-menghormati
antara masyarakat
|
Enak nian air kelapa,
Penawar sakit mujarab
sekali;
Kebudayaan asal tidak dilupa,
Kebudayaan nasional mereka
banggai.
|
Kebudayaan asal setiap
kaum tidak dilupakan di samping berbangga dengan kebudayaan nasional
|
Persoalan kebudayaan nasional tidak melenyapkan
kebudayaan sesuatu kaum.
|
Patriotisme
Masyarakat yang cinta akan tanah air dan sentiasa
bangga dengan kebudayaan tempatan.
|
Kita hendaklah mengamalkan sikap patriotik dan
berbangga dengan budaya sendiri,
|
Tema
Keharmonian dan perpaduan hidup masyarakat majmuk.
Bentuk
1. Terdiri daripada lima rangkap.
2. Setiap rangkap mengandungi empat baris. Baris
pertama dan kedua adalah pembayang.
Baris ketiga dan baris keempat ialah
maksud pantun.
3. Setiap baris mempunyai empat hingga lima
patah perkataan.
4. Setiap baris mengandungi lapan hingga empat belas suku kata.
5. Rima akhir setiap rangkap ialah ‘ab, ab’.
6. Pantun ini berbentuk terikat kerana mematuhi
ciri-ciri puisi tradisional Melayu.
Gaya Bahasa
{
Diksi (Pemilihan Kata)
Menggunakan perkataan yang mudah dan senang difahami.
Contoh:
Hidup
muhibah perlu diamalkan,
Di negara Malaysia berbilang bangsa.
(Rangkap 1)
{
Anafora (Pengulangan kata di awal
baris)
Contoh
:
Kebudayaan
asal tidak dilupa,
Kebudayaan nasional
mereka banggai.
(Rangkap 5)
{
Simile
Senyuman manis seperti madu; (Rangkap 4, baris 2)
{
Kata ganda:
Tanda bersatu bergotong-royong (Rangkap
3, baris 4)
{
Unsur Bunyi :
o
Asonansi (Pengulangan vokal dalam
baris)
Di
negara Malaysia berbilang bangsa (Rangkap 1, baris 4)
Penawar sakit mujarab sekali (Rangkap
5, baris 5)
Pengulangan
vokal a
o
Aliterasi (Pengulangan konsonan
dalam baris)
Bermacam
keturunan bukan halangan (Rangkap
4, baris 3)
Pengulangan
konsonan n
No comments:
Post a Comment