TEMA BERDASARKAN BUKU TEKS
Tema Tingkatan IV
Tema
|
|
Senario Masyarakat Kita
{
masyarakat Malaysia alaf baharu
{
masyarakat era e-komuniti
{
tradisi kejiranan dalam masyarakat
|
Generasi Kita
{
wawasan generasi kita
{
patriotisme dan generasi muda
{
generasi pelapis : sifat-sifat yang dikehendaki
|
Ambang Remaja
{
remaja dan cabaran
{
remaja dan keluarga
{
disiplin remaja dan kokurikulum
|
Gaya Hidup Sihat
{
amalan hidup sihat
{
remaja dan kesihatan
{
obesiti dan pencegahan
|
Dunia Semakin Canggih
{
kad elektronik
{
budaya teknologi maklumat dan komunikasi
{
e-mel
|
Kerjaya
{
minggu kerjaya
{
cita-cita dan kerjaya
{
surat permohonan kerjaya
|
Keranamu Malaysia
{
patriotisme
{ Malaysia alaf baru – pengangkutan, pentadbiran
pintar, era kemajuan sains dan teknologi
|
Warisan Bangsa
{
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan
bersejarah
{
warisan seni bina Melayu tradisional
{
pemuliharaan warisan sejarah
|
Melestarikan Alam
Sekitar
{
pendidikan alam sekitar
{
kualiti udara
{
pencemaran sungai kita
(alam sekitar dan isu pencemaran)
|
Industri Pelancongan
Malaysia
{
kebudayaan dan pelancongan
{
Malaysia sebagai destinasi pelancongan
{
Cuti-cuti Malaysia
{
Warna-warna Malaysia
|
Riadah
{
hobi, sukan dan rekreasi
{
cabaran di puncak gunung
{
hobi dan cabarannya
|
Tema
Tingkatan V
Tema
|
|
Rumah Terbuka Rakyat
Malaysia
{ rumah terbuka
Aidilfitri
{ amalan rumah terbuka
{ kemanusiaan sejagat
|
Biolembangan
{ bioteknologi dalam
pertanian
{ kejayaan melalui
pertanian
{ perkembangan dalam
pertanian
|
Pendidikan Alaf Ini
{ pendidikan maya
{ e-pendidikan
{ kepentingan ilmu dalam
era globalisasi
|
Pelaburan Mengubah Masa Depan
{ pelaburan menerusi
saham amanah
{ pelaburan dalam
sektor hartanah
|
Pengangkutan Alaf
Ini
{
tren ERL
{
kejayaan negara dan perindustrian tren laju
{
harapan masa depan – peningkatan penggunaan
teknologi tinggi
|
Teleperubatan
{ kesihatan sepanjang
hayat
{ amalan pemakanan
seimbang
{ cegah sebelum parah
– rawatan seperti homeopati, refleksologi, akupunktur, rawatan urut
tradisional, perubatan warisan ambia
|
Bandar Pintar
Malaysia
{ bandar dalam taman
{ projek koridor multimedia
{ perpaduan menjamin
keamanan
{ Putrajaya mercu
tanda kemajuan negara
|
Sukan Seantero Dunia
{ Sukan mengharumkan
nama negara
{ Malaysia penganjur
sukan antarabangsa
|
Alam Pekerjaan
{ kerjaya pada masa
depan
{ kejayaan dalam
kerjaya
|
Komunikasi Global
{ Mykad
{ Internet dan dunia
tanpa sempadan
{ Seni sastera
khazanah bangsa
|
Pendidikan Industri
{ pendidikan industri
teras pembangunan negara
{ cabaran pendidikan
industri
|
Pelestarian Budaya Warisan
{ memelihara budaya
bangsa
{ Anugerah Seni Negara
{ Adat perkahwinan masyarakat
Malaysia
|
Pelajar-pelajar perlu menguasai isu-isu yang berkaitan dengan tema di atas. Seterusnya sesuaikan tugasan sama ada peranan, kesan, maslahat, kepentingan, punca dan sebagainya dengan dimensi diri, dimensi keluarga, dimensi masyarakat, dimensi negara, dimensi antarabangsa atau dimensi komsas. Insya-Allah penulisan yang berkualiti mampu dihasilkan.
***********
[SPM
2018]
Bahagian
A
Langkah-langkah
untuk menggalakkan orang ramai supaya menggunakan pengangkutan awam.
[Tema
: Pengangkutan Alaf Ini]
Bahagian B
Penglibatan
dalam aktiviti kokurikulum memberikan banyak faedah kepada murid.
Huraikan
faedah-faedah tersebut.
[Tema
: Ambang Remaja ; disiplin remaja dan kokurikulum]
Tema : AMBANG REMAJA
Unit : Remaja dan Cabaran
|
|
1.
2.
|
Golongan remaja merupakan
aset penting kepada negara pada masa hadapan. Mereka bakal menerajui
pemerintahan negara, menjadi tenaga yang memajukan negara dan menjaga
kedaulatan negara daripada pelbagai ancaman.
Sebagai remaja yang berwawasan,
bincangkan peranan anda untuk mencapai ketiga-tiga hasrat
tersebut.
(2004
N)
Pelbagai cabaran perlu anda hadapi sebelum sesuatu cita-cita itu dicapai.
Jelaskan cabaran-cabaran tersebut serta langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk mengatasinya.
(2005 J)
|
Unit 10 : WARISAN BANGSA
Pemeliharaan dan
Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
1. Kepentingan memelihara dan memulihara bangunan
bersejarah di negara kita.
(Bahagian A : 2013 N)
(Pelajar boleh merujuk karangan contoh dalam blog ini bertarikh 10 Februari 2013)
No comments:
Post a Comment