Soalan 1
Markah penuh 30 dibahagi kepada:
(a)        Isi                       
        -     20 markah
(b)    
   bahasa                         -     10 markah
(a)               
Isi 
[20 markah]
  
   Nota:
            (i)         Panduan mengira perkataan:
  Perkataan yang
dikira sebagai satu perkataan
-         
nama
khas
-         
perkataan
berganda / berulang
-         
penggunaan
kata sendi ’di’  dan ’ke’
-         
tarikh
-         
angka
yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-         
gelaran
            (ii)        Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja  
               sebelum
diperiksa.
            (iii)       Periksa jawapan calon setakat 120 patah
perkataan sahaja.  Yang   
                        selebihnya
tidak perlu diperiksa. 
            (iv)       Berikan markah bagi isi yang tepat dan
lengkap sahaja.
| 
Bahagian | 
Isi | 
Markah | ||||||||
| 
(i)    Pendahuluan | 
2 | |||||||||
| 
(ii)   Isi tersurat | 
4 | 
5 | 
6 | 
7 | 
8 | 
9 | 
10 | 
11 | 
12 | 
16 | 
| 
(iii)  Isi tersirat | 
12 | 
11 | 
10 | 
9 | 
8 | 
7 | 
6 | 
5 | 
4 | |
| 
(iv)  Penutup / 
       Kesimpulan | 
2 | |||||||||
| 
Jumlah markah | 
20 | |||||||||
| 
1. | 
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
  kaunselor di sekolah/ dalam kalangan murid. | 
(2 markah) | 
| 
2 | 
Petikan membincangkan  tugas/
  tanggungjawab/ fungsi dan beberapa tanggapan yang salah tentang kaunselor
  di sekolah.  | 
(2 markah) | 
| 
3 | 
Rumusan
  membincangkan  tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor  dan langkah-langkah untuk menggalakkan
  murid mendapat khidmat kaunselor.   | 
(2 markah) | 
| 
4 | 
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
  kaunselor  di Malaysia/ di negara ini.  | 
(1 markah) | 
| 
5 | 
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
  kaunselor dan langkah-langkah untuk menggalakkan murid mendapat khidmat
  kaunselor. | 
(1 markah) | 
| 
6 | 
Petikan membincangkan peranan
  kounselor. | 
(0 markah) | 
| 
Isi tersurat [4 hingga 12
  markah] | 
(2
  markah) | |
| 
S1 | 
menolong murid mengenal pasti
  punca tekanan emosi tersebut | 
(2
  markah) | 
| 
S2 | 
memberikan bimbingan tentang
  cara menangani masalah yang dihadapi | 
(2
  markah) | 
| 
S3 | 
memandu murid memahami serta
  menerima keadaan diri | 
(2
  markah) | 
| 
S4 | 
murid akan dibantu  menguruskan perkara-perkara yang berkaitan
  dengan kehidupannya | 
(2
  markah) | 
| 
S5 | 
membantu murid mengesan dan
  mengembangkan bakat dan minatnya | 
(2
  markah) | 
| 
S6 | 
membimbing murid memanfaatkan peluang
  bagi penyempurnaan kendiri | 
(2
  markah) | 
| 
S7 | 
memahamankan murid tentang
  hubungan mereka dengan masyarakat sekitar | 
(2
  markah) | 
| 
S8 | 
memupuk nilai-nilai murni dalam
  diri murid | 
(2
  markah) | 
| 
Isi tersirat : [4 hingga 12
  markah] | ||
| 
T1 | 
bilik kaunseling yang kondusif/
  selesa/ terbuka | 
(2
  markah) | 
| 
T2 | 
sikap kaunselor yang mesra
  pelanggan/ baik | 
(2
  markah) | 
| 
T3 | 
kaunselor mudah ditemui untuk
  sesi bimbingan dan kaunselor/ tambah waktu operasi | 
(2
  markah) | 
| 
T4 | 
mengiklankan/ mempromosikan
  perkhidmatan kaunseling secara berterusan/ kempen | 
(2
  markah) | 
| 
T5 | 
meminta kerjasama ibu bapa
  supaya menggalakkan anak-anak berjumpa dengan kaunselor | 
(2
  markah) | 
| 
T6 | 
pihak sekolah memberikan
  penghargaan/ hadiah/ merit kepada murid yang mendapatkan perkhidmatan
  bimbingan kaunseling | 
(2
  markah) | 
| 
T7 | 
menetapkan jadual murid berjumpa
  kaunselor/ guru merujukkan murid kepada kaunselor | 
(2
  markah) | 
| 
T8 | 
mengaktifkan aktiviti Kelab
  Bimbingan dan Kaunseling/ Pembimbing Rakan Sebaya/mentor-mentee | 
(2
  markah) | 
| 
T9 | 
membuka talian khidmat Bimbingan
  dan Kaunseling sekolah/ e-mel/ Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) | 
(2
  markah) | 
| 
Penutup : | ||
| 
K1 | 
Kesimpulannya, setiap murid
  digalakkan supaya berjumpa kaunselor agar dapat meningkatkan ketrampilan/
  keyakinan diri  | 
(2
  markah) | 
| 
K2 | 
Kesimpulannya, setiap murid digalakkan
  supaya berjumpa kaunselor  | 
(1
  markah) | 
Soalan 2: Pemahaman
Markah
penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan
2 (a)     : 9 markah
Soalan
2 (b)     : 9 markah
Soalan
2 (c)     : 8 markah
Soalan
2 (d)     : 9 markah
Perhatian bagi
soalan 2(a) hingga Soalan 2(d)
- Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
- Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
- Jika disalin bulat-bulat daripada
     teks dan jawapan itu betul, berikan
     separuh (50%) daripada markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
1.     
Soalan 2 markah: 
| 
DESKRIPSI | 
MARKAH | 
| 
  - 
  Jawapan tepat mengikut konteks / isi cukup dan ayat   
     Gramatis | 
         2 | 
| 
  - 
  Jawapan kurang tepat / isi tidak cukup | 
         1 | 
| 
  - 
  Jawapan tidak tepat/salah | 
         0 | 
2.     
Soalan 3 markah:
| 
DESKRIPSI | 
MARKAH | 
| 
 
  -   Isi cukup dan
  lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat   
   
     
  Gramatis | 
         3 | 
| 
 
  -   Isi cukup dan
  lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis 
   
 
  -   Isi tidak cukup /kurang
  lengkap tetapi ayat gramatis | 
         2 | 
| 
 
  -   Isi tidak cukup /kurang
  lengkap dan ayat kurang gramatis | 
         1 | 
| 
 
  -   Isi tidak betul /tidak
  relevan dengan tugasan, ayat   
     
  Gramatis | 
         0 | 
3.     
Soalan 4 markah:
| 
DESKRIPSI | 
MARKAH | 
| 
  -  
  Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat   
      Gramatis | 
         4 | 
| 
  -  
  Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis | 
         3 | 
| 
  -  
  Isi tidak cukup /kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis | 
         2 | 
| 
  -  
  Isi tidak cukup /kurang lengkap dan ayat kurang gramatis | 
         1 | 
| 
  -  
  Isi tidak betul /tidak relevan dengan tugasan.ayat gramatis | 
         0 | 
Soalan 2 : Pemahaman
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
(i)                
Maksud  
P1              memperoleh
/ meraih / keyakinan / pengiktirafan                               2
P2              mendapat
keyakinan / pengiktirafan                                                   1
P3              memperoleh
kepercayaan                                                                    1
(ii)              
Tanggapan yang salah  (isi cukup - 2)
P1              kaunselor
berperanan untuk menyelesaikan masalah.
P2              mereka yang berjumpa
dengan kaunselor merupakan individu yang bermasalah semata-mata
P3              Kaunselor memberikan
tumpuan terhadap masalah tertentu sahaja.
[Maksimum : 3
markah]
(iii)            
Tindakan 
(isi
cukup - 3)
P1              meminta
nasihat daripada ibu bapa
P2              meminta
nasihat ahli keluarga – datuk / nenek / abang / kakak
P3              mendapatkan
pandangan yang baik daripada rakan-rakan
P4              berbincang
dengan guru mata pelajaran / kelas / mentor
P5              merujuk
buku / Internet / risalah / dengar ceramah
P6              bersembahyang
hajat / berdoa kepada Tuhan
P7              merujuk masalah
kepada imam / guru agama / ketua kampung / doktor / orang berilmu
[* Jawapan lain yang sesuai boleh
diterima]
Soalan 2 (b) – Prosa Moden
(i)                
Perubahan sikap Tuan Booth semenjak dia kembali ke estetnya
ialah ...
P1              dia tidak terperap di
estet lagi
P2              pada
setiap petang, biasanya selepas solat asar, dia akan menjengah ke surau
P3              dia
akan duduk berbual-bual tentang pelbagai cerita dengan Imam Ngah Deramam dan
Penghulu Ibrahim Sigap
P4              dia
mengundang masyarakat kampung ke banglonya
(ii)              
Tuan Booth dan isterinya menjalinkan
hubungan yang baik dengan masyarakat kampung penulis
P1              untuk mempererat
hubungan silaturahim
P2              untuk mengambil hati
masyarakat kampung
P3              untuk
merapatkan jurang perbezaan adat resam, budaya, dan sistem kepercayaan antara
mereka
(iii)            
Latar masyarakat dalam petikan ialah 
P1              masyarakat
yang peramah
Contoh, Tuan Booth akan ke surau pada setiap petang untuk bersembang dan
bergaul mesra dengan penduduk kampung seperti Imam Ngah Deramam. 
                  P2              masyarakat
yang berbudi bahasa
Contoh, Tuan Booth dan keluargannya amat
mesra dan berbudi dengan penduduk kampung.
                  Latar masyarakat keseluruhan petikan
ialah 
                   P1             masyarakat
yang baik hati.
Buktinya, Tuan Booth membenarkan Ahmad
Mutawakkil menumpang hidup di banglonya selama tiga tahun.
                   P2             masyarakat
yang taat akan agama
Imam Ngah Deramam, Penghulu Ibrahim
Sigap dan jemaah kampung selalu menunaikan solat jemaah di surau kampung.
Soalan 2 (c) – Petikan Prosa Tradisional
(i)                
Maksud terlalu
dukacita
P1              amat
/ teramat sangat / terlampau / susah / sedih / susah hati
(ii)              
Sebab-sebab Sultan Muzaffar Syah risau
akan hubungan antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja 
P1              hubungan
yang tidak baik antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja itu boleh
memecahbelahkan perpaduan.
P2              tiadanya
pemuafakatan antara kedua-dua belah pihak
P3              Paduka
Raja dan Seri Nara Diraja ialah pembesar yang seharusnya menunjukkan contoh
yang baik kepada anak-anak buah mereka.
(iii)            
Tindakan saya ialah 
P1              mempertemukan
kedua-duanya untuk berbincang dan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi kemelut
sesama mereka.
P2              melantik
orang tengah untuk mendamaikan kedua-dua orang pembesar itu.
P3              menaikkan
pangkat kedua-duanya agar mereka berasa dihargai dan diperlukan.
Soalan 2 (d) – Gurindam
(i)                
Gambaran penyajak ialah 
P1              air
matanya mengalir ketika bersujud
P2              nafasnya
sebak sewaktu melafazkan taubat
P3              hatinya
luluh ketika memohon keampunan daripada Tuhan
(ii)              
Cara-cara meningkatkan keinsafan diri
seseorang ialah 
P1              mendekatkan diri
kepada Tuhan
P2              mendapatkan kauseling
P3              mendapatkan nasihat
daripada ibu bapa
P4              membaca bahan / buku
berkaitan 
P5              melibatkan diri
dengan kerja-kerja amal
(iii)            
Dua perwatakan penyajak 
P1              seorang
yang insaf atas kesilapan
Contohnya, penyajak berasa insaf atas kesalahannya yang lalu dengan bertaubat.
     
P2              seorang yang taat
pada ajaran agama
Buktinya, penyajak melaksanakan perintah
Tuhan sebagai peringatan kepada diri bahawa dunia hanyalah sementara.
P3              seorang
yang rasional
Sebagai contoh, penyajak bersikap rasional dengan memohon doa yang terbaik
untuk dirinya.
Soalan 3 :
Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
Jawapan 3 (a)
(i)                
kecil-kecilan
sedikit-sedikit / tidak secara besar-besaran
(ii)              
terang-terangan
berterang-terang / jelas
(iii)            
kenang-kenangan
1.     
segala
sesuatu yang dikenangkan / sesuatu yang ada dalam fikiran atau ingatan
2.     
sesuatu
yang dapat meningkatkan (seseorang) tentang peristiwa, persahabatan
(iv)            
bermati-matian
bersungguh-sungguh (mengerjakan sesuatu) dengan segala
daya upaya, dengan segenap tenaga
(v)              
bertolak-tolakan
saling menolak antara satu sama lain
(vi)            
bermaaf-maafan
saling memberikan keampunan / ampun
   
Jawapan 3 (b)
(i)                
Cikgu Ismail memberitahu / menasihati / memaklumkan /
menyatakan murid-muridnya bahawa beliau tidak mahu mereka terus berasa rendah
diri. Mereka perlu yakin pada diri sendiri jika ingin berjaya dalam hidup.
Cikgu Ismail menasihati murid-muridnya supaya mereka tidak terus berasa
rendah diri. Mereka perlu yakin pada diri sendiri jika ingin berjaya dalam
hidup.
(ii)              
Yang Dipertua PIBG memberitahu pengetua bahawa beliau berasa
bangga / kagum / teruja  dengan kehadiran
ibu bapa yang ramai dalam mesyuarat agung PIBG sekolah pada masa itu.
(iii)            
Imran memperkenalkan dirinya kepada penyambut tetamu di
pejabat itu dan meminta kebenaran / izin untuk berjumpa dengan Encik Harun.
Jawapan 3 (c) Kesalahan
ejaan
(i)                
cendikiawan          -           cendekiawan
(ii)              
manafaat               -           manfaat
(iii)            
kaki tangan            -           kakitangan
Kesalahan imbuhan
(i)                
pesidangan            -           persidangan
(ii)              
dikemaskinikan     -           mengemaskinikan
(iii)            
penganugerahan    -           anugerah
Jawapan 3 (d) 
(i)                
di antara                -           antara
mesyuarat              -           majlis / upacara / istiadat /
sambutan / pesta / perayaan
(ii)              
menghulurkan       -           menyampaikan / merakamkan
di atas                    -           atas
(iii)            
menggubal             -           mengubah/ meminda / menambah baik /
mengemas kini
akan                       -           dengan / demi
Jawapan 3 (e)
(i)                
alang-alang mandi biar basah / alang-alang menyeluk pekasam
biar sampai ke pangkal lengan
(ii)              
ke bukit sama didaki ke lurah sama dituruni / hati gajah sama
dilapah, hati kuman sama dicecah
(iii)            
air dicencang tak akan putus / biduk lalu kiambang bertaut
Soalan 4
Markah penuh 15 markah
Panduan pemarkahan bagi Soalan 4.
Soalan 4 (a)
i.                   
Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
ii.                 
Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.
iii.               
Beri 2 markah untuk 1 isi - perwatakan
iv.               
Markah bagi 2 isi - maksimum 4 markah.
v.                 
Markah bahasa maksimum 3 markah. Markah bahasa tidak boleh lebih daripada
markah isi.
vi.               
Markah bahasa diberi seperti berikut:
Baik                       :  3 markah
Sederhana             :  2 markah
Lemah                   :  1 markah
vii.             
Jika calon menjawab dan markah isi 0, berikan 1 markah untuk bahasa.
viii.           
Calon tidak menjawab 0 markah.
                                                                                                            [Maksimum : 7 markah]
Soalan 4 (b)
i.                   
Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
ii.                 
Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.
iii.               
Jawapan mesti merujuk kepada latar masa dalam novel.
iv.               
Aspek Pemarkahan: Berikan 1 markah untuk penyataan nilai baik hati sebuah
novel.
              
-   Berikan 2 markah untuk contoh
/ huraian yang lengkap / jelas
              
-   Berikan 1 markah untuk contoh
/ huraian yang tidak lengkap / jelas
              
-   Maksimum markah setiap isi = 3
markah
v.                 
Huraian tanpa menyatakan latar masa dalam novel, 0 markah
vi.               
Markah isi maksimum, 6 markah
vii.             
Markah bahasa maksimum, 2 markah. Markah bahasa tidak boleh lebih daripada
markah isi
viii.           
Markah bahasa diberi seperti berikut:
Baik           :  2 markah
Lemah       :  1 markah
ix.               
Jika calon menjawab dan markah isi 0, berikan 1 markah untuk bahasa.
x.                 
Calon tidak menjawab,  0 markah
                                                                                        
                    [Maksimum: 8
markah] 
Soalan
4 (a)
Perwatakan watak utama
Watak
utama novel ini ialah Dahlia
(i)                
seorang yang penyayang
Dahlia menjaga adik-adiknya dengan baik ketika ibu dan bapanya dirawat di
hospital kerana dia amat menyayangi mereka.
(ii)              
Seorang yang tabah menghadapi dugaan hidup
Dahlia tabah menghadapi kerenah neneknya, Nek Kiah yang tidak menyukai dia
sekeluarga sehingga sanggup menjual tanah tapak rumahnya supaya berpindah ke
tempat lain.
(iii)            
Seorang yang berani
Dahlia berani terjun ke dalam sungai yang deras airnya untuk menyelamatkan
Said, anak Mak Aton yang lemas di sungai tersebut.
(iv)            
Seorang yang bertanggungjawab terhadap keluarga
Dahlia sanggup ponteng sekolah kerana
menjaga adik-adiknya yang masih kecil ketika ibu dan bapanya dirawat di
hospital demi menunaikan tanggungjawabnya terhadap mereka.
Soalan
4 (b)
Nilai kemanusiaan
(i)                
Nilai kasih sayang
Kasih sayang anak kepada keluarga. Dahlia sanggip ponteng sekolah demi
memastikan adik-adiknya dapat dijaga dengan baik semasa ibunya, Saleha dirawat
di Hospital Permai kerana tidak siuman. 
(ii)              
Nilai kerjasama
Penduduk kampung bekerjasama bergotong-royong membina rumah Embong yang
musnah di landa banjir setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman.
(iii)            
Nilai keberanian
Dahlia berani terjun ke dalam sungai yang berarus deras untuk
menyelamatkan Said, anak Mak Aton yang dihanyutkan air sungai ketika
mandi-manda walaupun tenanganya berkurangan dan Said meninggal dunia.
 
 
No comments:
Post a Comment