Aspek bahasa termasuk ejaan merupakan
elemen penting semasa membuat penilaian ataupun pemeriksaan karangan. Seperti
yang pelajar-pelajar sedia maklum, untuk Bahagian A, tiada potongan markah
dibuat, tetapi andai kata terdapat banyak kesalahan ejaan, maka karangan
tersebut tidak wajar diberikan markah pada tahap cemerlang. Oleh itu,
berhati-hatilah semasa menulis, jangan tergopoh-gapah semasa membina ayat dan
mengeja sesuatu perkataan.Tiada kompromi dalam soal ini, andai kata terdapat
kesalahan ejaan dan bahasa yang ketara, maka walaupun karangan anda mempunyai
idea/isi yang matang dan dihuraikan dengan contoh yang konkrit, tiada jaminan
untuk anda memperoleh markah cemerlang. Elakkan melakukan kesilapan seperti
perenggan yang ditunjukkan di bawah.
Soalan: Langkah-langkah untuk
meningkatkan perpaduan dalam kalangan masyarakat.
Selain daripada (KB) itu adalah memupuk semangat kejiranan yang utuh di kalangan
rakyat-rakyat Malaysia. Seperti mana (KB) yang diwar-warkan (KESALAHAN
EJAAN/KE) oleh perdana menteri (KE) Malaysia yang ke-enam, (KE) konsep Satu Malaysia
yang di ilhamkan (KE) mampu
memupuk semangat bersatu-padu. Bukan sahaja di dalam satu kaum.
Malah bangsa yang terdiri dari pelbagai
berbilang kaum mampu menwujudkan perpaduan. Walaubagaimanapun (KE) kita sebagai
rakyat yang perihatin (KE) mestilah bersungguh di
dalam hal ini untuk bersama mengembeling (KE) tenaga
ke arah menjaga sensitif sesuatu kaum dan jiran kita. Pada masa kini semakin meningkat perpaduan di kalangan
rakyat-rakyat yang cintakan keamanan kerana mereka tahu bahawa peranan ini
mampu mengubah corak pentadbiran negara dan
memajukan negara. Ini kerana perpaduan menjamin keharmonian negara dimana (KE) ianya (KB) merupakan elemen terpenting di dalam (KB) usaha menuju
negara yang cermerlang, (KE) terbilang dan
gemilang.
ULASAN TENTANG PERENGGAN DI ATAS
Perenggan di
atas jelas menonjolkan kelemahan bahasa murid. Elakkan melakukan kesilapan
bahasa yang ketara/ kesalahan bahasa yang besar seperti pembinaan ayat
tergantung, ayat yang tidak jelas maksudnya dan penggunaan perkataan yang tidak
tepat dalam ayat.
ASPEK EJAAN
Elakkan
daripada melakukan kesalahan ejaan yang sangat ketara seperti yang disenaraikan
di bawah. Murid-murid mestilah menulis dengan teliti, pastikan tiada melakukan
kesalahan ejaan. Sekiranya banyak kesalahan ejaan dilakukan, anda tidak
berpeluang untuk mendapat markah yang cemerlang untuk bahagian A. Sementara
itu, untuk Bahagian B, kesalahan ejaan yang akan memungkinkan impression pemeriksa turun.
Catatan:
Kesilapan bahasa dicetak dengan warna merah.
Selain daripada itu adalah memupuk semangat kejiranan yang utuh di kalangan
rakyat-rakyat Malaysia. Seperti mana yang di war-warkan oleh perdana menteri Malaysia
yang ke-enam, konsep Satu Malaysia yang di ilhamkan mampu memupuk semangat bersatu-padu.
Ejaan
yang salah
|
Ejaan
yang betul
|
di war-warkan
|
diwara-warakan/ diuar-uarkan
|
ke-enam
|
keenam
|
perdana menteri Malaysia
|
Perdana Menteri
Malaysia
|
di ilhamkan
|
diilhamkan
|
bersatu-padu
|
bersatu padu
|
Aspek Bahasa
Selain daripada itu adalah memupuk semangat kejiranan yang utuh di kalangan
rakyat-rakyat Malaysia. Seperti mana yang diwar-warkan oleh perdana menteri Malaysia
yang ke-enam, konsep Satu Malaysia yang di ilhamkan mampu memupuk semangat bersatu-padu.
Ayat yang sepatutnya ialah :
Selain itu
ialah memupuk semangat kejiranan yang utuh dalam kalangan rakyat. Hal ini
bertepatan dengan gagasan yang diwara-warakan oleh Yang Amat Berhormat Datuk
Seri Najib bin Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia yang keenam, konsep
1Malaysia yang dicetuskan mampu memupuk semangat perpaduan.
Bukan sahaja di dalam satu kaum. Malah bangsa yang terdiri dari pelbagai berbilang kaum
mampu menwujudkan perpaduan. Walaubagaimanapun (KE) kita sebagai
rakyat yang perihatin (KE) mestilah bersungguh di
dalam hal ini untuk bersama mengembeling (KE) tenaga
ke arah menjaga sensitif sesuatu kaum dan jiran kita.
Ejaan
yang salah
|
Ejaan
yang betul
|
Walaubagaimanapun
|
Walau
bagaimanapun
|
perihatin
|
prihatin
|
mengembling
|
menggembleng
|
Penggunaan
kata sendi yang salah
|
Penggunaan
kata sendi yang betul
|
di dalam satu kaum
|
dalam kalangan kaum
|
dari pelbagai
|
daripada pelbagai
|
di dalam hal ini
|
dalam hal ini
|
Penggunaan imbuhan/ kosa kuta/
kata ganda yang salah |
Penggunaan imbuhan/ kosa kata/
kata ganda yang betul |
menwujudkan
|
mewujudkan
|
bersungguh
|
bersungguh-sungguh
|
mengembleng
|
menggembleng
|
sensitif
|
sensitiviti
|
ASPEK BAHASA
Terdapat ayat
tergantung, iaitu Bukan sahaja di dalam satu kaum. Malah bangsa yang terdiri dari pelbagai berbilang kaum mampu menwujudkan perpaduan. Walaubagaimanapun
(KE) kita sebagai rakyat yang
perihatin (KE) mestilah bersungguh di
dalam hal ini untuk bersama mengembeling (KE) tenaga
ke arah menjaga sensitif sesuatu kaum dan jiran kita.
Ayat yang sepatutnya ialah
Perpaduan yang
diidam-idamkan bukan sahaja melibatkan sesama kaum, malah perpaduan dalam
kalangan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum. Walau bagaimanapun
kita sebagai rakyat yang prihatin
mestilah bersungguh-sungguh dalam hal ini untuk bersama-sama menggembleng
tenaga ke arah menjaga sensitiviti sesuatu kaum.
Pada masa kini semakin meningkat perpaduan di kalangan rakyat-rakyat yang
cintakan keamanan kerana mereka tahu bahawa peranan ini
mampu mengubah corak pentadbiran negara dan
memajukan negara. Ini kerana perpaduan menjamin keharmonian negara dimana (KE) ianya merupakan
elemen terpenting didalam (KE) usaha menuju
negara yang cermerlang, (KE) terbilang dan
gemilang.
Unsur lewah/ kata sendi/kata
ganti nama/ penanda
wacana/ imbuhan yang salah/
|
Yang
betul
|
Pada masa kini
|
Pada masa ini
|
di kalangan rakyat-rakyat
|
dalam kalangan rakyat
|
di dalam usaha
|
dalam usaha
|
ianya
|
Subjek asal iaitu perpaduan
|
Ini kerana
|
Hal ini demikian kerana
|
cintakan
|
cinta akan
|
Ejaan yang salah
|
Ejaan yang betul
|
dimana
|
di mana
|
didalam
|
di dalam
|
cermelang
|
cemerlang
|
Elakkanlah sebarang kesalahan bahasa dan ejaan dalam karangan para pelajar. Kesalahan ejaan dalam kedua-dua bahagian boleh mengakibatkan impression pemeriksa turun.
* dipetik daripada Sisipan Skor Berita Harian
5 comments:
perkongsian maklumat yang sangat baik :)
saya ada satu persoalan
dalam penulisan ringkasan terutamanya bagi tingkatan 1,2 dan 3
frasa teknologi maklumat dan komunikasi boleh ke tak diringkaskan jadi tmk?...
adakah tmk dikira 1 patah perkataan?
Dalam apa-apa sahaja penulisan, hendaklah ditulis Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) terlebih dahulu, kemudian barulah digunakan TMK.
Terima kasih..
Terima kasih 👍
Post a Comment