24/01/2021

SKEMA CADANGAN LATIH TUBI SOALAN 2(d) – ERTI HIDUP BERERTI

SKEMA JAWABAN

SET 1 (PP KELANTAN)

 (i)

Perasaan yang dialami oleh penyajak:

 

P1

Kesunyian

1

 

P2

Tersisih

1

 

P3

Kasih akan anak

1

 

 

[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(ii)

Langkah-langkah:

 

P1

ibu bapa menjadi sur teladan

1

 

P2

pihak sekolah menerapkan nilai murni terhadap warga emas

1

 

P3

kerajaan mengadakan kempen menyayangi warga emas

1

 

P4

media massa menyiarkan rancangan/dokumentari tentang kehidupan warga emas  

1

 

(Langkah yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(iii)

Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak:

 

P1

Kita janganlah mengabaikan ibu bapa apabila mereka sudah tua agar mereka tidak kesunyian.

1+1

 

P2

Kita hendaklah bertanggung jawab menjaga kedua-dua ibu bapa setelah mereka tua agar mereka tidak berasa sedih.

1+1

 

P3

Kita perlulah tabah menghadapi cabaran pada masa hari tua agar tidak berasa kecewa.          

1+1

 

P4

Kita mestilah sayang akan ahli keluarga dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka.        

1+1

 

(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 2 (PP MELAKA)

 (i)

Harapan penyajak terhadap anaknya:

 

P1

berharap anaknya mendapat keinsafan

1

 

P2

berharap kesedihan atas perbuatan anaknya terubat

1

 

P3

berharap anak-anak mempunyai perasaan kasih sayang.

1

 

 

[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(ii)

Cara-cara anak membalas jasa ibu bapa

 

P1

sentiasa mengambil berat tahap kesihatan ibu bapa   

1

 

P2

menanggung perbelanjaan ibu bapa

1

 

P3

sentiasa menziarahi ibu bapa

1

 

P4

mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama   

1

 

(Cara yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua nilai berdasarkan rangkap sajak:

 

P1

keinsafan.

Contohnya, penyajak sedar dan insaf bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan.

1+1

 

P2

kasih sayang.

Contohnya, kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah menderhaka.

1+1

 

P3

ketabahan.

Contohnya, ketabahan ibu bapa yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak-anak.     

1+1

 

P4

tanggungjawab.

Contohnya, sikap tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka dengan cara mendoakan.

1+1

 

(Nilai yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 3 (PP MRSM)

 (i)

Maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak

 

P1

Penyajak berharap/mendoakan anak-anaknya sama ada yang berbakti/ baik atau yang telah melupakannya/ tidak  taat.     

1

 

P2

Berasa insaf / sedar akan kesilapan.       

1

 

 

[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(ii)

Peranan pelbagai pihak untuk mencapai hasrat keluarga bahagia

 

P1

Jiran mengambil tahu / prihatin akan kebajikan keluarga yang menghadapi musibah / masalah.        

1

 

P2

Kerajaan/NGO menganjurkan kursus/bengkel keibubapaan

1

 

P3

Kerajaan menyediakan penghargaan/anugerah kepada keluarga bahagia

1

 

P4

Media massa/media sosial mengadakan kempen/filem/iklan Sayangi Keluarga Anda, Yang Tua Dihormati Yang   Muda Disayangi, Utamakan Keluarga, drama Bisik pada Langit, filem Pulang

1

 

P5

Guru / sekolah menerapkan nilai kekeluargaan kepada murid

1

 

P6

Komuniti/masyarakat menganjurkan program hari keluarga

1

 

P7

LPPKN menyediakan modul pengurusan kerjaya dan keluarga kepada masyarakat.                

1

 

P8

Unit kaunseling / kaunselor/ahli agama / pakar motivasi memberi bimbingan/nasihat kepada keluarga yang menghadapi masalah.

1

 

(Peranan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua persoalan berdasarkan rangkap sajak:

 

P1

Persoalan kesunyian hidup pada usia tua.

Huraian : Penyajak menghadapi kesunyian hidup kerana malam yang dilaluinya begitu sepi / ditinggalkan oleh anak-anaknya.

1+1

 

P2

Persoalan kasih sayang ibu / keikhlasan seorang ibu.

Huraian : Penyajak sentiasa mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya.                       

1+1

 

P3

Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan oleh anak-anak.

Huraian : Penyajak berasa dirinya dipinggirkan oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan saling menolak daripada memikul tanggungjawa

1+1

 

P4

Persoalan penderitaan ibu bapa yang diabaikan

Huraian : Penyajak menanggung penderitaan dan kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di sisi.      

1+1

 

P5

Persoalan hidup dan mati ketentuan Tuhan.

Huraian : Penyajak menyatakan bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan.

1+1

 

(Persoalan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 4 (PP PERAK 1)

 (i)

Harapan penyajak dalam rangkap ketiga

 

P1

Penyajak berharap agar anak-anaknya sama ada yang sanggup berbakti atau yang telah melupakannya akan diberikan keinsafan

2

 

 

[maksimum : 2 markah]

 

(ii)

Sebab anak-anak bertindak menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua-tua:

 

P1

Tidak mempunyai sifat tanggungjawab

1

 

P2

Tidak mempunyai masa untuk menjaga ibu bapa

1

 

P3

Terlalu sibuk dengan kerjaya

1

 

(Sebab yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak:

 

P1

Kita mestilah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat dibalas.

1+1

 

P2

Kita hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi.

1+1

 

P3

Kita perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin.

1+1

 

P4

Kita hendaklah sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling kita.

1+1

 

P5

Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya permusuhan tidak berpanjangan.

1+1

 

(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 5 (PP PERAK 2)

 (i)

Keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua

 

P1

Keluhan warga tua yang berasa kesunyian kerana anak-anaknya telah melupakan kasih sayingnya terhadap mereka

1

 

P2

Harapan agar anak-anaknya dikurniakan keinsafan terhadap perbuatan mereka itu oleh Tuhan

 

 

 

[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(ii)

Cara seseorang anak menghormati dan menyayangi ibu bapa

 

P1

Sentiasa menjaga kebajikan mereka agar mereka tidak berasa terasing dan terpinggir daripada kasih saying anak-anak

1 + 1

 

P2

Menyayangi dan menghormati mereka dengan sepenuh hati dan keikhlasan agar mereka berasa disayangi dan kehadiran mereka diperlukan oleh anak-anak

1 + 1

 

P3

Mendengar nasihat ibu bapa

1

 

P4

Belajar bersungguh-sungguh

1

 

P5

Tidak memalukan / menjaga maruah ibu bapa

1

 

P6

Bertutur / bercakap dengan sopan

1

 

P7

Memberikan hadiah / penghargaan sempena hari istimewa     

1

 

P8

Membawa ibu bapa menunaikan haji / umrah / melancong

1

 

(Cara yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak:

 

P1

Kita mestilah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat dibalas.

1+1

 

P2

Kita hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi.

1+1

 

P3

Kita perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin.

1+1

 

P4

Kita hendaklah sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling kita.

1+1

 

P5

Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya permusuhan tidak berpanjangan.

1+1

 

P6

Kita hendaklah sentiasa menyayangi ahli keluarga

Penyajak mengharapkan belaian kasih sayang daripada anak-anak pada penghujung usianya.

1+1

 

P7

Kita perlu tabah menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya ketika usia tua.

Cth : Penyajak tabah menjalani kehidupannya yang diabaikan oleh anak-anak dengan mencari kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa ada tempat bergantung yang kukuh.

1+1

 

P8

Kita haruslah bertanggungjawab menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu bapa walaupun tinggal berjauhan

Cth : Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan ibu kandung/ ibu bapa dan memberikan kebahagian kepadanya/ mereka.

1+1

 

(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 6 (PP PERLIS)

 (i)

Dua harapan penyajak

 

P1

anak-anak menziarahinya/menjenguknya       

1

 

P2

Anak-anak insaf atas perbuatan mereka yang mengabaikannya

1

 

P3

anak-anak menjadi penawar/pengubat kedukaannya

1

[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(ii)

Hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih sayang

 

P1

menjaga emosi ahli keluarga

1

 

P2

mengelakkan anak-anak terlibat dalam gejala sosial

1

 

P3

mengukuhkan hubungan/silaturahim

1

 

P4

membentuk keluarga yang harmoni/bahagia

1

 

P5

mengelakkan konflik keluarga

1

 

P6

memupuk sikap saling menghormati

1

(Sebab yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua pengajaran

 

P1

Kita mestilah menziarahi ibu bapa sekiranya tinggal berjauhan.

Huraian : Penyajak mengharapkan anak-anaknya datang menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi.

1+1

 

P2

Kita mestilah menjaga ibu bapa ketika mereka sakit.(R2)

Huraian : Penyajak menyatakan bahawa anak-anaknya melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya.

1+1

 

P3

Kita mestilah insaf bahawa kehidupan kita hanyalah sementara dan Tuhan yang kekal abadi. (R3)

Huraian : Penyajak sedar dan insaf bahawa kehidupan ini hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal.

1+1

 

P4

Kita mestilah mendoakan anak-anak supaya mereka sentiasa melakukan kebaikan. (R3)

Huraian : Penyajak sentiasa mendoakan anak- anaknya agar diberi keinsafan.     

1+1

(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 7 (PP PULAU PINANG)

 (i)

Maksud frasa disirami benih keinsafan.

 

P1

diberikan kesedaran /menimbulkan /melahirkan kesedaran /memutikkan kesedaran     

2

 

 

[maksimum : 2 markah]

 

(ii)

cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur

 

P1

mengupah pengasuh/orang gaji/pembantu/jururawat untuk menjaga      

1

 

P2

tinggal bersama-sama dengan mereka / mengajak tinggal bersama-sama

1

 

P3

meminta isteri/anak-anak bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur  

1

 

P4

menempatkan mereka/ibu bapa di pusat penjagaan orang tua uzur pada waktu bekerja

1

 

P5

mengambil cuti tanpa gaji (atau cuti lain) untuk menjaga ibu bap      

1

 

(Cara-cara yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini.

 

P1

Persoalan tentang nasib warga emas yang terbiar misalnya ‘aku’/penyajak berasa sunyi kerana tiada anak-anak datang menziarahinya

1+1

 

P2

Persoalan tentang kasih sayang suci seorang ibu misalnya penyajak mendoakan semoga anak-anak akan menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka.

1+1

 

P3

Persoalan tentang hidup manusia di muka bumi bersifat sementara misalnya penyajak menyatakan bahawa semua yang hidup akan mati kecuali Tuhan

1+1

 

P4

Persoalan tentang anak-anak yang tidak bertanggungjawab menjaga ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara adik- beradik untuk menjaga ibu bapa

1+1

 

P5

Persoalan ialah kehidupan seorang tua yang kesunyian misalnya penyajak menyatakan bahawa dia sering berada dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya.

1+1

 

(Persoalan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

SET 8 (PP SELANGOR 3)

(i)

Maksud rangkai kata jangan terpegun

 

P1

Usah terkaku

1

 

 

 

 

 

 

[maksimum : 2 markah]

 

(ii)

Cara-cara yang boleh dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka

 

P1

Menghormati / menyayangi ibu bapa  

1

 

P2

Meluangkan masa untuk berkomunikasi/ menziarahi ibu bapa.

1

 

P3

Menyediakan keperluan hidup yang lebih selesa.

1

 

P4

Memberi hadiah hari lahir, tarikh/ hari istimewa ibu bapa

1

 

(Cara-cara yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 

(iii)

Dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas.

 

P1

Persoalan kehidupan warga tua yang mendambakan kasih sayang anak-anak.

Contoh, ibu bapa yang sudah tua yang tinggal berjauhan dengan anak-anak mengharap anak anaknya datang menjenguknya.

1+1

 

P2

Persoalan kealpaan anak-anak menunaikan tangungjawab kepada ibu bapa.

Contoh, anak-anak alpa terhadap tanggungjawab masing-masing untuk menjaga ibu bapa sehingga mengharap sesama sendiri yang akhirnya ibu bapa terabai.

1+1

 

P3

Persoalan kasih sayang ibu bapa yang tiada sempadan terhadap anak-anak.

Contoh, penyajak terus berdoa agar anak-anaknya insaf atas perbuatan mereka yang meminggirkannya.

1+1

 

(Persoalan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)           

[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

 


No comments: