SINOPSIS
Drama
ini mengisahkan Aiman, seorang pelajar yang berusia 16 tahun yang memberikan
pelbagai alasan untuk tidak menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
Oleh sebab berasal daripada keluarga yang berada dan sudah biasa hidup dalam
kemewahan, Aiman beranggapan bahawa PLKN mungkin akan menggugat zon
keselesaannya.
Walaupun ibu Aiman, Masnah
memihak kepada Aiman agar tidak menyertai PLKN, namun ayahnya Khir Ghazali
member galakan dan kata-kata perangsang kepada Aiman untuk menyertainya. Selain
Khir Ghazali, watak posmen, Nora, Sundarani, Ah Tiau, Syuhada dan Cikgu Dahari
turut memberikan dorongan kepada Aiman untuk menyertai Khidmat Negara.
Akhirnya, setelah melayari
sesawang yang memaparkan kejayaan pelajar senior yang menyertai dan menerima
anugerah PLKN, hati Aiman terbuka untuk menyertai PLKN dan dia bertekad untuk
membuktikan sikap berdikari dan semangat cinta akan tanah air.
PEMIKIRAN
Sikap
remaja yang mempunyai tanggapan negatif tentang PLKN. – Aiman berusaha untuk
menggelakkan diri daripada menyertai PLKN.
PERSOALAN
1.
Sikap
positif golongan remaja yang berminat untuk menyertai PLKN dan memberikan
sumbangan kepada negara.
Contoh:
Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syuhada berasa seronok apabila mereka terpilih sebagai
peserta PLKN dan nama mereka terpampang di papan kenyataan sekolah.
2.
Kesibukan
dalam kalangan ahli keluarga yang merenggangkan hubungan kekeluargaan.
Contoh:
Aiman sentiasa berasa kesunyian kerana ayahnya sibuk bekerja manakala ibunya
Datin Masnah sibuk dengan urusan di luar dan kakaknya Dapnia sibuk dengan tugasannya
di universiti.
3.
Sikap
segelintir ibu bapa yang terlalu memanjakan anak
Contoh:
Datin Masnah menyokong hasrat Aiman yang ingin mengecualikan diri daripada
menyertai PLKN. Sebagai seorang ibu dan juga isteri kepada seseorang yang
terpengaruh, beliau sepatutnya mendorong dan memberi motivasi kepada anaknya
untuk berkhidmat kepada negara.
4.
Peranan
seorang guru dalam memberikan kesedaran dan mewujudkan semangat patriotisme
dalam kalangan pelajar
Contoh:
Cikgu Dahari memberikan penerangan yang jelas kepada murid-muridnya agar
mereka faham akan objektif dan pelaksanaan PLKN.
PLOT
1.
Permulaan
o Aiman
menerima sepucuk surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara. Posmen yang
menyampaikan surat tersebut cuba memberi penerangan kepada Aiman tentang
manfaat PLKN apabila Aiman menyuruh posmen membuang surat tersebut. Aiman
berkelakuan biadab terhadap pembantu rumahnya, Nek Sinah yang melayannya
seperti anak sendiri. Nek Sinah tersinggung dan kesal akan sikap Aiman dan
layanan keluarganya yang mementingkan wang ringgit sahaja.
2.
Perkembangan
o Perbualan
antara Aiman dan rakan-rakannya di sekolah tentang senarai nama peserta
PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan sekolah. Cikgu Dahari memberi
penerangan yang jelas tentang PLKN kepada anak-anak muridnya. Beliau
menjelaskan setiap pertanyaan murid dengan memberikan jawapan yang
positif agar mereka berasa seronok untuk menyertai PLKN dan berkhidmat untuk
negara.
3.
Perumitan
o Konflik
antara ahli keluarga berlaku apabila Aiman dan Datin Masnah menyuruh Khir
Ghazali menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian
agar Aiman tidak menyertai PLKN. Khir Ghazali berasa marah dan kesal dengan
sikap isteri dan anaknya yang mempunyai tanggapan dan negative tentang PLKN.
4.
Peleraian
o Aiman
melayari internet di biliknya dan ketika melayari beberapa sesawang, Dia
terbaca berita mengenai kejayaan pelajar-pelajar seniornya di PLKN. Syufia yang
dikenali sebagai kera sumbang di sekolah berjaya memperoleh anugerah pelatih
terbaik WIRAWATI untuk Kem Gerakkas di Desaru Johor. Manakala Ziman yang kuat
makan dan tidur juga berjaya menyertai PLKN. Aiman sedar akan kepentingan PLKN dan bertekad
untuk menyertainya.
TEKNIK
PLOT
1.
Monolog
Dalaman
Aiman
: Patutkah aku simpan surat ini atau aku buang saja? Hmm, kalau aku buang,
nanti ada orang lain jumpa pula. Hah, baik aku bakar!. Tak ada kesannya nanti.
Baik aku simpan dulu, cukup masa kalau aku tak berminat, baru aku bakar.
2.
Pemerian
Pada
permulaan cerita pengarang menggambarkan keadaan keluarga Aiman yang hidup
mewah dan kemewahan tersebut yang telah mengubah dirinya menjadi seorang remaja
yang manja dan malas.
3.
Imbas
Muka
Aiman
bermimpi menyertai PLKN. Dalam program tersebut Aiman mendapati keadaan kem
yang panas, makanan yang tidak menyelerakan, mandi air kolam sejuk dan
membotakkan kepala. Hanya perkara yang negatif yang terlintas dalam fikirannya
ketika bermimpi.
WATAK
DAN PERWATAKAN
Watak
utama
Aiman
1.
Seorang
remaja berusia kira-kira 16 tahun
2.
Berasal
daripada keluarga yang berada
3.
Seorang
yang agresif. Contoh: bersifat kasar terhadap pembantu rumah yang melayannya
dengan baik dan mesra
4.
Seorang
yang malas dan mesra. Contoh: segala kerjanya di rumah dibantu oleh orang gaji
dan apabila berdepan dengan sesuatu masalah , dia akan tidur.
5.
Seorang
yang mengagungkan nilai-nilai barat. Contoh: ketika bermimpi tentang PLKN,
Aiman meluahkan keinginannya untuk menikmati masakan Barat. Dia juga tahu
lokasi Jempol dengan alasan selalu bercuti di luar negara.
Watak
sampingan
1.
Khir
Ghazali
·
Ayah
kepada Aiman
·
Seorang
yang bertanggungjawab. Contoh: walaupun sibuk bekerja beliau mengambil berat
terhadap Aiman. Apabila Aiman berdepan dengan masalah beliau mendengarnya
dengan sabar dan cuba menyelesaikannya.
·
Seorang
yang tegas. Contoh: Apabila Aiman meminta Khir Ghazali membantunya mendapatkan
pengecualian daripada PLKN, beliau bertegas untuk tidak membantunya. Hal ini
adalah kerana beliau tahu bahawa PLKN akan banyak memanfaatkan Aiman
·
Seorang
yang sensitive. Contoh: apabila isterinya bertegang leher dengannya ubntuk
tidak menghantar Aiman ke PLKN, beliau berasa tersinggung lalu beredar
meninggalkan tempat perbincangan mereka.
2.
Masnah
a.
Ibu
kepada Aiman
b.
Berpangkat
datin
c.
Seorang
yang suka berfikiran negatif. Contoh: beranggapan bahawa PLKN membahayakan
nyawa anaknya dan turut menyokong hasrat anaknya untuk menghadiri PLKN
d.
Seorang
yang sanggup menyalahgunakan pengaruh untuk kepentingan sendiri. Contoh: Datin
Masnah meminta suaminya menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mendapatkan
pengecualian untuk anaknya daripada menghadiri PLKN.
3.
Cikgu
Dahari
·
Seorang
guru
·
Terlibat
dengan PLKN dalam penghasilan modul program Penghayatan Sastera dan Budaya
·
Seorang
yang berfikiran positif. Contoh apabila Aiman menyatakan bahawa keselamatan
peserta di dalam kem latihan tidak terjamin dan sastera dan budaya tidak
penting dalam kehidupan zaman moden, Cikgu Dahari menafikan pendapat tersebut
dengan menerangkan bahawa keselamatan peserta sentiasa terjamin. Beliau
juga menerangkan peranan sastera dan budaya dalam kalangan masyarakat.
·
Seorang
yang sentiasa memberi galakan kepada anak murid. Contoh: Apabila Nora
memberitahu bahawa ramai pelajar terpilih sebagai peserta PLKN, Cikgu Dahari
berasa teruja dan menyatakan bahawa Malaysia bertuah kerana mendapat remaja
mereka yang sentiasa bersedia berkhidmat untuk negara.
4.
Posmen
·
Seorang
yang berfikiran positif. Contoh: Apabila Aiman menyuruh posmen membuang surat
Jabatan Latihan Khidmat Negara, posmen telah memberi nasihat kepada Aiman agar
fikir tentang kemahiran dan pengalaman yang bakal diperoleh oleh Aiman melalui
PLKN.
·
Seorang
yang amanah. Contoh: selepas memberi kata-kata perangsang kepada Aiman
tentang kebaikan PLKN, posmen meminta diri untuk meneruskan tugasnya menghantar
surat kerana dia menganggap surat-surat tersebut adalah amanah yang diberikan
kepadanya.
LATAR
1.
Latar
masa
o Alaf
baru (Program PLKN – bermula tahun 2004)
o Waktu
tengah hari.
Contoh : Aiman menerima sepucuk surat ketika duduk
bersantai di rumah.
:
Nek Sinah menjemput Aiman menikmati makan tengah hari
o Waktu
pagi
Contoh : Aiman berdialog bersama-sama rakan-rakan
di sekolah tentang PLKN yang bakal dihadiri mereka
o Waktu
petang
Contoh : Selepas balik dari sekolah Aiman berbual
bersama-sama dengan ayah dan ibunya di rumah.
2.
Latar
tempat
·
Rumah
Aiman.
Contoh
: Peristiwa Aiman menerima surat daripada Jabatan
latihan Khidmat Negara
: peristiwa Khir Ghazali, Aiman dan Masnah
berbincang tentang keengganan
Aiman
menghadiri PLKN
·
Sekolah
Menengah
Contoh
:
dialog antara Aiman, Nora, Sundarani, Ah
Tiau dan Syuhada tentang senarai nama peserta PLKN yang dipaparkan di papan
kenyataan.
:
Cikgu Dahari menerangkan kepada anak-anak
muridnya tentang manfaat PLKN dan bagaimana program itu dijalankan.
3.
Latar
masyarakat
Latar masyarakat
|
Peristiwa/Bukti
|
·
Masyarakat bandar yang sibuk bekerja.
|
o Contoh:
Khir Ghazali iaitu ayah Aiman digambarkan sebagai hartawan yang sibuk
bekerja. Ibunya, Datin Masnah juga selalu tidak berada di rumah manakala
kakaknya, Dapnia sibuk dengan tugasan di universiti.
|
·
Masyarakat yang penyayang
|
o Contoh:
Walaupun Nek Sinah bekerja sebagai pembantu rumah di rumah Khir Ghazali namun
dia amat menyayangi Aiman dan memasak makanan kegemarannya serta melayannya
seperti cucu sendiri.
|
·
Masyarakat yang amanah dalam
menjalankan tanggungjawab
|
o Contoh:
Posmen dalam drama ini mengedarkan surat kepada penerima dengan penuh
tanggungjawab kerana dia berpendapat bahawa surat itu adalah amanah
masyarakat terhadapnya.
|
·
Masyarakat yang sombong dan
mementingkan kekayaan.
|
o Contoh:
Aiman berkelakuan biadab terhadap pembantu rumahnya yang sentiasa bersikap
lemah lembut. Nek Sinah berasa kesal dengan tingkah laku Aiman dan ahli
keluarganya yang hanya mementingkan wang ringgit
|
·
Masyarakat yang berfikiran positif.
|
o Contoh:
Walaupun Khir Johari mempunyai pengaruh dan kedudukan untuk membantu
Aiman mengecualikan diri daripada menyertai PLKN, namun Khir Ghazali mahu
anaknya menyertai program tersebut kerana beliau tahu bahawa anaknya akan
memperoleh banyak manfaat daripada PLKN.
o Contoh:
Cikgu Dahari menerangkan tentang kebaikan PLKN kepada pelajar-pelajarnya agar
dapat mengikis tanggapan negatif mereka terhadap program tersebut dan
memberikan sumbangan mereka kepada negara.
o Contoh:
Apabila Aiman meluahkan perasaannya yang memandang rendah terhadap PLKN,
Posmen bertindak menyedarkan Aiman dengan menceritakan bagaimana anak jirannya
yang pemalas berubah sikap setelah menyertai PLKN.
|
GAYA
BAHASA
1.
Sinkope
Contoh: kata singkatan ‘tak’ dalam ayat.
Saya tak berminat langsung (m.s 3)
2.
Inversi
Contoh: amanah orang semua surat ini (m.s
4)
3.
Peribahasa
Hujan emas di negeri orang, hujan batu di
negeri sendiri. (m.s 7)
4.
Bahasa
asing
Contoh: penggunaan perkataan bahasa
Inggeris daddy, mummy (m.s 14)
5.
Simile
Contoh: perkataan ‘macam’ dalam ayat, Nak
angan-angan macam Mat Jenin
NILAI
Nilai
|
Peristiwa/Bukti
|
Amanah
|
Posmen
amanah dalam menjalankan tanggungjawabnya menghantar surat
|
kasih
sayang
|
o
Nek Sinah melayan Aiman seperti
cucunya sendiri dan masak makanan kegemarannya.
o
Khir Ghazali amat menyayangi Aiman dan
keluarganya. Beliau memutuskan agar Aiman menyertai PLKN untuk membentuk
peribadi anaknya itu menjadi seorang insan yang berguna kepada nusa dan
bangsa
|
Bertanggungjawab
|
o
Walaupun sibuk bekerja, Khir Ghazali
meluangkan masa mendengar masalah Aiman
o
Nik Sinah bertanggungjawab menjaga
makan dan minum Aiman dan menasihati Aiman tentang situasi keluarganya.
o
Cikgu Dahari melaksanakan tanggungjawabnya
sebagai seorang guru dengan baik apabila turut menyentuh tentang pelaksanaan
dan keberkesanan PLKN untuk membentuk generasi muda yang berjiwa patriotik.
|
Cinta
akan tanah air
|
o
Kawan Aiman iaitu Sundarani menegurnya
dengan mengatakan bahawa kita perlu menghargai tanah air kita apabila Aiman
menyatakan bahawa dia tidak tahu di mana terletaknya Jempol kerana selalu
bercuti di luar negara.
o
Cikgu Dahari menjadi jurulatih PPSB PLKN
o
Rakan-rakan Aiman, Nora, Syuhada, Ah
Tiau dan Sundarani sangat teruja dan berbangga terpilih menyertai PLKN sebagai
bukti cinta akan negara
|
Rasional
|
Khir
Ghazali bertindak rasional dengan menolak permintaan anaknya untuk mendapatkan
pengecualian menyertai PLKN
|
PENGAJARAN
Pengajaran
|
Peristiwa/Bukti
|
Kita
haruslah menghormati orang yang lebih tua daripada kita.
|
Contoh:
Aiman biadab terhadap pembantu rumahnya yang menganggapnya sebagai cucu
sendiri
|
Kita
mestilah bersikap amanah dalam menjalankan tugas.
|
Posmen
menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang posmen dengan penuh amanah
|
Kita
perlulah memberi sokongan kepada program kerajaan
|
o
Masnah tidak memberi galakan kepada
anaknya untuk menyertai PLKN malah memberitahu suaminya bahawa program
tersebut mungkin membahayakan nyawa anaknya.
o
Cikgu Dahari memberi galakan dan
kata-kata perangsang kepada anak-anak muridnya agar menyertai PLKN dan
berkhidmat untuk negara.
|
Soalan HOT
1.
Huraikan pandangan anda sama ada
bersetuju atau tidak tentang kewajaran penulis menggunakan ‘Berkhidmat untuk
Negara’ sebagai judul drama ini.
2.
Huraikan perwatakan watak Aiman dalam
petikan satu lagi dari keseluruhan petikan yang perlu dijadikan sempadan dalam
kehidupan dan alasan-alasan anda.
3.
Bersetujukah anda dengan persoalan
PLKN membentuk sikap berdikari dan jati diri dalam diri generasi muda.
Jelaskan.
4.
Jika anda diberi peluang untuk menyudahkan
cerita berdasarkan drama, huraikan kesudahan drama tersebut.
5.
Sebagai pembaca yang kritis, huraikan
pendapat anda tentang cara pengarang menamatkan cerita dalam cerpen sama ada wajar
atau tidak.
No comments:
Post a Comment