17/10/2017

KESALAHAN PENGGUNAAN KATA/ISTILAH DAN KESALAHAN TATABAHASA

SOALAN 3 (d) :

KESALAHAN PENGGUNAAN KATA/ISTILAH DAN KESALAHAN TATABAHASA

SPM dan SPMU [2005-2017]


SPM 2005

Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)    Saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas kesudian tuan mengisytiharkan kempen Cintai Sungai Kita peringkat daerah ini.

(ii)        “Wahai generasi muda, berbaktilah kepada negara yang tercinta ini,” wasiat pemimpin itu
     ketika berucap dalam perhimpunan belia.
      
(iii)          Kelawar-kelawar yang bergayutan di dinding Gua Niah menarik perhatian pelancong.


SPM 2006

(i)    Siswazah yang memiliki kemahiran tertentu selain daripada kelulusan akademik mempunyai peluang yang lebih baik dalam perlawanan untuk mendapatkan pekerjaan.
       
(ii)   Stesen minyak-stesen minyak di bandar-bandar utama negara kita mengamalkan konsep layan sendiri.

(iii)   Pembabitan golongan wanita di dalam pelbagai bidang kerjaya telah menambahkan martabat mereka.


SPM 2007

(i)    Atur susun perabot di dalam bilik pameran itu dilakukan oleh sebahagian dari pekerja syarikat tersebut.

(ii)   Keseluruhan penduduk-penduduk kampung itu akan bergotong-royong apabila tiba musim membajak padi.

(iii)   Selepas pilihan raya umum, biasanya terdapat setengah pihak yang membuat spekulasi tentang pindaan kabinet yang akan dibuat oleh Perdana Menteri.


SPM 2008

(i)    Hasrat Aiman supaya menyertai ekspedisi mendaki Gunung Kinabalu terpaksa dimansuhkan kerana masih belum mendapat keizinan daripada kedua-dua ibu bapanya.

(ii)   Wang gaji yang diperoleh oleh saya setiap bulan dibelanjakan secara berhemah dan bakinya disimpan dalam bank.

(iii)   Jabatan Meteorologi menganggarkan bahawa cuaca di pantai timur Semenanjung Malaysia mendung, manakala di lain-lain kawasan cuacanya cerah.

SPM JUN 2009

(i)    Selain daripada menahan lukah, nelayan itu juga menggunakan seutas jala untuk menangkap ikan di sungai.

(ii)   Pilih mana jurusan yang sesuai dengan kebolehan anda dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia semasa memohon kemasukan ke institusi pengajian tinggi.

(iii)   Dalam konvokesyen itu telah dibentangkan kertas kerja-kertas kerja tentang usahausaha untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan murid.


SPM 2009

(i)    Pencemaran alam sekitar pada tahap besar akan menyebabkan sesebuah negara mengalami kerugian di dalam jangka masa panjang.

(ii)   Amalan pemakanan lengkap dalam kalangan masyarakat adalah antara langkah yang berkesan supaya mencegah pelbagai penyakit.

(iii)   Tindakan tatatertib akan dikenakan pada pegawai yang melakukan silap laku dalam menjalankan tugas.

SPM JUN 2010

(i)    Masalah kekacauan moral dalam kalangan remaja telah mendapat perhatian kerajaan sejak daripada dahulu lagi.

(ii)   Sukan ialah satu wahana yang dapat mengeratkan penyatuan rakyat yang berbilangbilang kaum di negara kita.

       

(iii)   Di antara matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah untuk mengeluarkan warganegara yang bersahsiah tinggi.


SPM 2010

Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

Sederetan rumah-rumah telah musnah dalam kebakaran di tapak perumahan tersebut. Anggota pasukan bomba telah bergegas ke tempat kejadian supaya memadamkan api yang sedang mara. Jumlah kerugian yang pemilik-pemilik rumah alami belum dapat ditafsirkan lagi.


SPM JUN 2011

(i)    Pegawai kedoktoran yang dijemput dari Kuala Lumpur itu menerangkan tentang caracara pencegahan penyakit demam denggi.

(ii)   Sebahagian peserta-peserta dalam pertandingan pidato itu amat becok sekali hingga menyukarkan para hakim memilih pemenangnya.

(iii)   Rakyat Malaysia perlulah saling bantu-membantu dalam usaha memupuk sikap perpaduan kaum.

 

SPM 2011

(i)    Album yang baru diterbitkan itu mengandungi koleksi lagu-lagu lama yang berkuantiti dan diminati oleh orang ramai.

(ii)       Para pelajar perlu menyiapkan kerja khusus Sejarah dalam tempoh yang telah guru mereka tetapkan.

(iii)      Istana yang terpaling indah itu ialah tempat sultan tinggal.


SPM  JUN 2012

Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

Bumi umpama sebagai rumah besar bagi segala benda yang merangkumi manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Walau bagaimanapun, hanya manusia yang dianugerahi akal dan kebijaksanaan untuk menguruskan bumi ini. Namun begitu, akal dan kebijaksanaan itu sering disalahertikan termasuklah tindakan manusia melupuskan alam dan melakukan pembaziran dengan sewenangnya. Perkara ini jelas menunjukkan yang tindakan tersebut dilakukan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya.


SPM 2012

(i)    Suasana pembelajaran yang konklusif merupakan faktor yang menentukan sama ada murid-murid berasa seronok ketika belajar dan sebaliknya.

(ii)   Kelas Pendidikan Khas memerlukan jasa pembantu murid kerana kebanyakan muridmurid istimewa ini perlu diberikan perhatian yang khusus.

(iii)   Guru berperanan untuk membentuk generasi yang memahami inspirasi negara dan seterusnya membawa Malaysia ke mercu kegemilangan di masa depan.

SPM JUN 2013

(i)    Kempen menggalakkan orang ramai memberi darah perlu dipergiat kerana darah amat diperlukan supaya menyelamatkan nyawa.

(ii)   Pemilik kedai emas itu telah memberi bonus kepada penjaga keselamatan di kedainya kerana berjaya menghalang perompak dari merompak kedai tersebut.

(iii)   Makanan berlemak dan terlalu manis bukan baik untuk kesihatan kerana boleh menyebabkan kita terbuka kepada risiko pelbagai penyakit.


SPM 2013

(i)   Kerjasama di antara negara rantau ASEAN dalam bidang ekonomi haruslah diketatkan lagi.

(ii)   Ibu bapa tidak seharusnya mengabaikan tanggungjawab mendidik anak-anak mereka pada guru semata-mata.

(iii)   Penceramah terkenal yang dijemput khas itu telah membacakan ceramahnya dengan begitu berkesan sekali hingga ramai murid-murid menitiskan air mata.

 


SPM JUN 2014

(i)    Pembentukan siasah yang tinggi perlu dipupuk dari masa ke semasa agar sesuatu yang dihasratkan dapat dicapai dengan jayanya.

(ii)   Kajian mendapati yang pencemaran sungai berpunca daripada barang buangan industri dan kediaman serta kerja-kerja penerokaan tanah.

(iii)   Hutan mempunyai berbagai-bagai fungsi yang bermanfaat kepada masyarakat sejagat selain daripada berperanan sebagai kawasan teduhan hujan.


SPM 2014
i.    Sikap profesion yang ditunjukkan oleh pegawai itu amat dikagumi oleh saya.
    
ii.    Kerajaan telah mengambil beberapa langkah-langkah positif untuk memelihara seni muzik gambus supaya tidak pupus dimakan zaman.

iii.   Sungai Melaka yang menyusur di tengah-tengah Bandar Raya Melaka di suatu masa dahulu amat kotor tetapi kini telah diperindah supaya menjadi daya tarikan pelancong.


SPM JUN 2015
i.    Hidangan rebus ubi yang empuk itu amat enak dirasai pada waktu petang.

ii.    Pengetua telah mengurniakan sijil pencapaian cemerlang kepada semua murid-murid yang aktif dalam kegiatan kokurikulum.

iii.   Filem yang dilihat oleh mereka itu berkisar terhadap kepentingan penjagaan alam sekitar.

      
SPM 2015
i.    Pembakaran secara terbuka telah mengakibatkan kuantiti udara merosot di berapa kawasan.

ii.    Pelbagai intensif-intensif yang menarik disediakan oleh kerajaan demi menguatkan produktiviti industri kecil dan sederhana.

iii.   Belangkas ialah haiwan prasejarah yang ditimpa kepupusan yang serius malahan usaha untuk melindungi haiwan ini kurang dijalankan.


SPM JUN 2016
i.    Novel yang baru dibaca sebentar tadi telah memamerkan tema tentang masalah sosial yang sering remaja lakukan terutamanya di bandar-bandar.

ii.    Dalam perhimpunan sekolah, pengetua telah menyapa perlakuan murid-muridnya yang agak kurang sopan bila bercakap dengan orang yang lebih tua.

iii.   Kertas-kertas nampak berserabut di tepi pantai kerana kebanyakan pengunjung gemar duduk beralaskan dengan kertas surat khabar dan kemudian membiarkannya.

SPM 2016
i.    Ibu rindu akan anaknya yang meningkatkan pelajaran di negara terbit matahari.

ii.    Dia menghadapi pelbagai masalah sejak berpindah di tempat yang baharu kerana belum dapat merapatkan diri dengan menduduk kampung.

iii.   Menteri Kewangan mengingatkan ketua jabatan-ketua jabatan supaya mengamalkan perbelanjaan berhemat dalam keadaan ekonomi yang tidak tenteram pada masa ini.


SPM JUN 2017
i.    Pelancong daripada Jepun itu terpegun semasa melihat kemahiran orang buta itu menyulam bakul rotan dengan pantas.

ii.    Kerajaan seharusnya memberikan pembebasan cukai atas pembelian rumah mampu milik demi untuk meringankan bebanan rakyat yang berpendapatan rendah.

iii.   Kementerian Pendidikan mengingatkan pentadbiran sekolah yang mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib sekiranya menyimpan kes disiplin yang berlaku di sekolah masing-masing.


SPM 2017


No comments: