Pendahuluan
|
||
P1
|
Petikan
membincangkan kelebihan-kelebihan/manfaat-manfaat/ faedah-faedah/ kebaikan-kebaikan
memiliki aura positif dalam kalangan anak-anak/ remaja/ seseorang.
|
2
|
P2
|
Petikan
membincangkan kelebihan-kelebihan/manfaat-manfaat/faedah-faedah/ kebaikan-kebaikan
memiliki aura positif dan perkara-perkara yang boleh menukarkan aura positif
kepada aura negatif dalam diri seseorang.
|
2
|
P3
|
Rumusan
ini membincangkan kelebihan-kelebihan/manfaat-manfaat/ faedah-faedah/ kebaikan-kebaikan
memiliki aura positif dan cara-cara membentuk aura positif dalam kalangan
remaja.
|
2
|
P4
|
Petikan
/Rumusan ini membincangkan kelebihan-kelebihan/manfaat-manfaat/
faedah-faedah/kebaikan-kebaikan memiliki aura positif.
|
1
|
P5
|
Petikan
membincangkan kelebihan-kelebihan memiliki aura positif /
Rumusan ini membincangkan kelebihan-kelebihan memiliki aura positif.
|
0
|
Isi Tersurat [4 markah hingga 12 markah]
(kelebihan-kelebihan memiliki aura positif)
|
||
S1
|
senang
didekati
|
2
|
S2
|
membentuk
sikap anak-anak yang tidak berputus asa.
|
2
|
S3
|
tidak
menganggap kegagalan sebagai suatu musibah yang besar
|
2
|
S4
|
menjadikan anak-anak berfikiran matang.
|
2
|
S5
|
anak-anak lebih berkeyakinan dan berusaha membaiki kelemahan dirinya.
|
2
|
S6
|
mengawal keadaan emosi, mental, fizikal dan tahap kerohanian dalam
dirinya.
|
2
|
S7
|
anak lebih bijak memilih bahan
media yang betul.
|
2
|
S8
|
memiliki keperibadian yang baik dan bercita-cita untuk berjaya.
|
2
|
Isi tersirat [ 4 markah hingga 12 markah ]
(cara-cara membentuk aura positif dalam kalangan
remaja)
|
||
T1
|
mengikuti aktiviti yang menambah ilmu pengetahuan/majlis ilmu.
|
2
|
T2
|
mendampingi golongan berilmu/peribadi positif.
|
2
|
T3
|
meminta nasihat daripada orang berpengalaman.
|
2
|
T4
|
sentiasa bermuhasabah diri
|
2
|
T5
|
menjauhi pemikiran negatif
|
2
|
Kesimpulan
|
||
K1
|
Kesimpulannya,
remaja perlu berusaha memiliki aura positif agar kehidupan remaja lebih
berkualiti/ dihormati.
|
2
|
K2
|
Kesimpulannya, remaja hendaklah memiliki aura positif.
|
1
|
Soalan 2(a) : Petikan Umum
i. Maksud menyuburkan
minda
|
||
-
|
Mengembangkan/memupuk/menyemai/akal/pemikiran.
|
2
|
-
|
Mengembangkan/memupuk/menyemai minda
|
1
|
-
|
Menyuburkan akal/pemikiran.
|
1
|
ii. Keadaan-keadaan
|
||
P1
|
Perasaan negatif
dalam diri seseorang.
|
1
|
P2
|
Keadaan fizikal yang lemah disebabkan sakit, depresi
atau keletihan.
|
1
|
P3
|
Pengaruh oleh elemen dari luar atau dalaman seseorang
itu sendiri.
|
1
|
[ Maksimum : 3 markah ]
|
||
[ Isi cukup : 2 isi ]
|
iii. Keadaan-keadaan
|
||
P1
|
Pengaruh media massa.
|
1
|
P2
|
masalah hubungan dalam keluarga.
|
1
|
P3
|
bebanan pelajaran/tanggungjawab terhadap pekerjaan
|
1
|
P4
|
harapan ibu bapa yang terlalu tinggi.
|
1
|
P5
|
kurang pengamalan/ mengamalkan ajaran agama.
|
1
|
P6
|
inginkan perhatian/dikenali ramai/ disanjungi.
|
1
|
P7
|
sikap negatif dalam diri.
|
1
|
(Ciri
yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)
|
||
[ Maksimum : 4 markah ]
|
||
[ Isi cukup : 3 isi ]
|
No comments:
Post a Comment