Pendahuluan
|
||
Petikan
membincangkan sifat-sifat /
kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter anak autisme dalam kalangan masyarakat.
|
2
|
|
Petikan
membincangkan sifat-sifat /
kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter anak autisme dan punca-punca berlakunya autisme.
|
2
|
|
Rumusan
membincangkan sifat-sifat /
kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter anak autisme dan usaha ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka.
|
2
|
|
Petikan /
Rumusan membincangkan sifat-sifat /
kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter
anak autisme.
|
1
|
|
·
Petikan / Rumusan membincangkan ciri-ciri anak autisme.
·
Petikan / Rumusan membincangkan ciri-ciri anak autisme dan usaha
ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka.
|
0
|
|
Isi Tersurat [4 markah hingga 12 markah]
(Ciri-ciri anak autisme )
|
||
S1
|
pada usia enam
bulan, bayi tersebut tidak mengukir senyuman dan tidak menunjukkan ekspresi gembira.
|
2
|
S2
|
bayi tidak
mempunyai hubungan mata/hubungan mata yang terhad apabila berlakunya proses
interaksi.
|
2
|
S3
|
perkembangan pertuturan yang lambat.
|
2
|
S4
|
cepat marah
dengan perubahan kecil dalam rutin atau persekitarannya.
|
2
|
S5
|
tidak
menghiraukan keadaan sekeliling malah tidak merasai kewujudan orang lain
|
2
|
S6
|
mereka boleh
mengamuk.
|
2
|
S7
|
tidak boleh
mengawal tekanan apabila sesuatu keinginannya tidak dipenuhi.
|
2
|
S8
|
mereka mempunyai
tindak balas luar biasa/reaksi keterlaluan terhadap bunyi, cahaya, warna dan
rasa.
|
2
|
S9
|
sering
menunjukkan tingkah laku yang berulang.
|
2
|
Isi tersirat [ 4 markah hingga 12 markah ]
( Usaha ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka )
|
||
T1
|
membawa anak
autisme mendapatkan terapi daripada doktor/ pakar/kaunselor
|
2
|
T2
|
memahami emosi anak-anak
autisme/melayani kehendak mereka
|
2
|
T3
|
memberikan
kasih-sayang tanpa ada unsur pilih kasih/melebihkan perhatian berbanding
anak-anak yang lain
|
2
|
T4
|
memberikan
galakan, dorongan dan nasihat kepada anak autisme/motivasi.
|
2
|
T5
|
melatih anak
autisme berdikari agar boleh meneruskan kehidupan normal.
|
|
T6
|
menghantar anak
autisme ke sekolah pendidikan khas.
|
2
|
Isi-isi tersirat yang lain diterima sekiranya sesuai
|
||
Kesimpulan
|
||
K1
|
Kesimpulannya,
semua pihak haruslah prihatin kepada anak-anak autisme agar tanggapan negatif terhadap mereka dapat
dihakis.
|
2
|
K2
|
Kesimpulannya,
kerajaan haruslah menjaga kebajikan anak-anak autisme agar mereka mendapat
layanan yang sama seperti insan biasa.
|
2
|
Kesimpulan lain diterima sekiranya sesuai
|
Soalan 2(a) : Petikan Umum
i. Rangkai kata pendekatan yang terbaik
bermaksud:
|
||
-
|
kaedah / cara / langkah / usaha yang berkesan / efektif / efisien
|
2
|
-
|
kaedah / cara / langkah / usaha yang
terbaik
|
1
|
-
|
pendekatan yang berkesan /
efektif / efisien
|
1
|
ii. Punca-punca
berlakunya autisme:
|
||
P1
|
usia ibu dan bapa yang meningkat/berkahwin pada usia
yang lewat
|
1
|
P2
|
faktor genetik apabila ibu atau bapa mempunyai sejarah autisme dalam keluarga
|
1
|
P3
|
Komplikasi semasa proses kehamilan boleh mengganggu fungsi otak
akibat jangkitan
|
1
|
[
Maksimum : 3 markah ]
|
||
[ Isi
cukup : 2 isi ]
|
iii. Usaha
yang boleh dilakukan oleh pihak kerajaan untuk membantu kanak-kanak autisme:
|
||
P1
|
menubuhkan lebih banyak sekolah khas bermasalah pembelajaran
|
1
|
P2
|
mengadakan sambutan Hari Autisme untuk memberikan pendedahan kepada
masyarakat
|
1
|
P3
|
mengadakan kempen kesedaran berkaitan autisme di media elektronik
|
1
|
P4
|
memberikan bantuan sara hidup kepada golongan autisme / elaun khas / kad
OKU.
|
1
|
P5
|
memberikan peluang pekerjaan kepada penghidap autisme di sektor awam atau swasta tanpa ada pilih kasih
|
1
|
P6
|
potongan / diskaun untuk perubatan, kos perkhidmatan awam.
|
1
|
(Usaha yang lain
boleh diterima sekiranya sesuai)
|
||
[
Maksimum : 4 markah ]
|
||
[ Isi
cukup : 3 isi ]
|
No comments:
Post a Comment