21/09/2019

PERCUBAAN SPM 2019 PULAU PINANG : RUMUSAN [SKEMA]




Pendahuluan
Petikan membincangkan sifat-sifat / kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter  anak autisme  dalam kalangan masyarakat.

2
Petikan membincangkan sifat-sifat / kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter anak  autisme  dan punca-punca berlakunya autisme. 

2
Rumusan membincangkan sifat-sifat / kriteria-kriteria / tanda-tanda / karakter anak  autisme dan usaha ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka.

2
Petikan / Rumusan membincangkan sifat-sifat / kriteria-kriteria / tanda-tanda /  karakter anak autisme.

1
·      Petikan / Rumusan membincangkan ciri-ciri anak autisme. 
·      Petikan / Rumusan membincangkan ciri-ciri anak autisme dan  usaha ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka.  
0

Isi Tersurat [4 markah hingga 12 markah]
(Ciri-ciri anak autisme )
S1
pada usia enam bulan, bayi tersebut tidak mengukir senyuman dan tidak  menunjukkan ekspresi gembira. 
2
S2
bayi tidak mempunyai hubungan mata/hubungan mata yang terhad apabila berlakunya proses interaksi.
2
S3
perkembangan pertuturan yang lambat. 
2
S4
cepat marah dengan perubahan kecil dalam rutin atau persekitarannya.
2
S5
tidak menghiraukan keadaan sekeliling malah tidak merasai kewujudan orang lain
2
S6
mereka boleh mengamuk.
2
S7
tidak boleh mengawal tekanan apabila sesuatu keinginannya tidak dipenuhi. 
2
S8
mereka mempunyai tindak balas luar biasa/reaksi keterlaluan terhadap  bunyi, cahaya, warna dan rasa. 
2
S9
sering menunjukkan tingkah laku yang berulang.
2

Isi tersirat [ 4 markah hingga 12 markah ]
( Usaha ibu bapa untuk membantu perkembangan mereka  )
T1
membawa anak autisme mendapatkan terapi daripada doktor/ pakar/kaunselor
2
T2
memahami emosi anak-anak autisme/melayani kehendak mereka
2
T3
memberikan kasih-sayang tanpa ada unsur pilih kasih/melebihkan perhatian berbanding anak-anak yang lain
2
T4
memberikan galakan, dorongan dan nasihat kepada anak autisme/motivasi.        
2
T5
melatih anak autisme berdikari agar boleh meneruskan kehidupan normal.

T6
menghantar anak autisme ke sekolah pendidikan khas.
2
Isi-isi tersirat yang lain diterima sekiranya sesuai

Kesimpulan
K1
Kesimpulannya, semua pihak haruslah prihatin kepada anak-anak autisme agar   tanggapan negatif terhadap mereka dapat dihakis. 
2
K2
Kesimpulannya, kerajaan haruslah menjaga kebajikan anak-anak autisme agar mereka mendapat layanan yang sama seperti insan biasa. 
2
Kesimpulan lain diterima sekiranya sesuai
               

















































































Soalan 2(a) : Petikan Umum                                                                                             
i.   Rangkai kata pendekatan yang terbaik bermaksud:  
-
kaedah / cara / langkah / usaha yang berkesan / efektif / efisien   
2
-
kaedah / cara / langkah / usaha yang terbaik
1
-
pendekatan yang berkesan / efektif / efisien  
1


ii.   Punca-punca berlakunya autisme:
P1
usia ibu dan bapa yang meningkat/berkahwin pada usia yang lewat
1
P2
faktor genetik apabila ibu atau bapa mempunyai sejarah autisme dalam    keluarga
1
P3
Komplikasi semasa proses kehamilan boleh mengganggu fungsi otak akibat   jangkitan 
1

[ Maksimum : 3 markah ]

[ Isi cukup : 2 isi ]


iii.   Usaha yang boleh dilakukan oleh pihak kerajaan untuk membantu kanak-kanak autisme:
P1
menubuhkan lebih banyak sekolah khas bermasalah pembelajaran
1
P2
mengadakan sambutan Hari Autisme untuk memberikan pendedahan kepada 
masyarakat
1
P3
mengadakan kempen kesedaran berkaitan autisme di media elektronik
1
P4
memberikan bantuan sara hidup kepada golongan autisme / elaun khas / kad OKU.
1
P5
memberikan peluang pekerjaan kepada penghidap autisme di sektor awam  atau swasta tanpa ada pilih kasih
1
P6
potongan / diskaun untuk perubatan, kos perkhidmatan awam.
1

(Usaha yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)


[ Maksimum : 4 markah ]

[ Isi cukup : 3 isi ]

                                  
                                                                                                                      

No comments: