Soalan 1
: Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kelebihan-kelebihan memiliki aura positif dan cara-cara membentuk aura positif dalam kalangan remaja. Panjangnya
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Aura
boleh diertikan sebagai suatu medan tenaga yang hidup tetapi tidak dapat
dilihat oleh mata kasar dalam diri seseorang. Aura tenaga ini terdiri daripada
ion positif dan ion negatif. Aura seseorang
itu memancar dan berupaya mempengaruhi setiap orang di sekelilingnya.
Remaja yang beraura positif sememangnya senang didekati kerana aura positif yang
terpancar di wajahnya akan menjadi magnet menarik perhatian orang lain untuk
mendekati dirinya.
Persekitaran
keluarga yang positif berperanan penting dalam usaha untuk membina aura
positif. Ibu bapa yang sentiasa mengungkapkan kata-kata positif pastinya dapat membentuk sikap anak-anak yang
tidak berputus asa dan tidak menganggap kegagalan sebagai suatu musibah yang
besar. Pada masa yang sama, ibu bapa yang mengekalkan aura positif akan sentiasa mendidik anak-anak dengan penuh
kasih sayang sehingga mampu menjadikan anak-anak berfikiran matang khususnya
dalam membantu remaja menghadapi fasa kritikal pencarian identiti dan tujuan
hidup. Selain itu, pendekatan psikologi perlu digunakan dalam mendidik
anak-anak agar anak-anak lebih
berkeyakinan dan berusaha membaiki kelemahan dirinya.
Secara
umumnya, remaja sering ditimpa sesuatu perkara yang membuatkannya berubah
menjadi marah dan sedih. Keadaan ini menyebabkan gelombang negatif masuk ke
dalam tubuh remaja tersebut. Dalam hal ini, remaja yang beraura positif
berupaya mengawal keadaan emosi, mental, fizikal dan tahap kerohanian dalam
dirinya. Hakikatnya, semua aura pada asalnya bersifat positif tetapi perasaan
negatif dalam diri seseorang dapat
menukarkan aura positif kepada aura negatif. Selain itu, keadaan fizikal yang
lemah disebabkan sakit, depresi atau keletihan dapat mengganggu lingkaran aura
positif yang menyelubungi diri. Malahan pengaruh oleh elemen dari luar atau
dalaman seseorang itu sendiri turut menyumbang kepada perubahan tersebut.
Remaja
sering mempelajari sesuatu perkara daripada sumber penyalur informasi seperti
media massa. Rancangan yang berunsurkan keganasan dan seksual tidak sesuai
untuk ditonton oleh golongan remaja yang tahap pemikirannya masih belum matang.
Tidak mustahil juga aksi dan perlakuan negatif yang dipersembahkan oleh media
itu akan ditiru oleh remaja yang akan mengurangkan lagi aura positif anak-anak.
Dalam konteks ini, ibu bapa perlu melaksanakan akitiviti yang boleh menyuburkan
minda mereka dengan pelbagai ilmu yang bermanfaat. Hasilnya,
anak-anak lebih bijak memilih bahan
media yang betul. Sesungguhnya, anak-anak yang beraura positif memiliki
keperibadian yang baik dan bercita-cita untuk berjaya dalam kehidupan.
Dipetik dan diubah
suai daripada
“Persekitaran
membentuk aura positif remaja” oleh Noraziah Mohd Amin
Dewan
Bahasa, Julai 2017
Soalan 2:
Pemahaman
Soalan 2(a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan
maksud rangkai kata menyuburkan minda. [2 markah]
(ii) Pengarang
menyatakan beberapa keadaan yang boleh menukarkan aura positif kepada aura
negatif dalam diri sesorang.
Nyatakan keadaan-keadaan tersebut. [3 markah]
(iii) Segelintir remaja sering berdepan dengan masalah tekanan
perasaan dalam kehidupan mereka.
Pada pendapat anda, apakah punca-punca remaja menghadapi
masalah tersebut?
[4 markah]
No comments:
Post a Comment