18/02/2021

Faedah Pelibatan Aktiviti Bulan Kemerdekaan

 

Setiap tahun, sekolah anda menganjurkan sambutan Bulan Kemerdekaan dan anda sering terlibat dalam program tersebut.  

Jelaskan faedah-faedah yang anda peroleh daripada penyertaan dalam aktiviti-aktiviti sambutan Bulan Kemerdekaan.

 

KBAT

-        mesti menyatakan bahawa sekolah anda menganjurkan sambutan tersebut

-        Ganti nama anda ditukar kepada saya 

-        Saya” mesti terlibat dalam program yang dijelaskan - bukan sekadar pemerhati/ pencerita dan faedah yang “saya” peroleh  daripada aktiviti tersebut. 

-           MESTI ada aktiviti dan faedah daripada aktiviti tersebut

 

AT

 

 

Laungan keramat MERDEKA yang dilafazkan sebanyak 7 kali oleh Perdana Menteri Pertama – Almarhum Tuanku Abdul Rahman Putera Al-Haj – 31 Ogos 1957 – di Stadium Merdeka

-     peristiwa yang tidak akan dilupakan oleh rakyat Malaysia

-     laungan diikuti oleh jutaan rakyat di seluruh negara – gembira bendera Union Jack diturunkan dan digantikan dengan bendera Malaysia (Jalur Gemilang). 

-     bumi Malaysia bebas daripada cengkaman kolonis - rakus mengaut keuntungan daripada hasil bumi pertiwi selama 446 tahun

-     selepas 60 tahun memperoleh kemerdekaan – banyak perubahan yang dapat dilihat, banyak pembangunan yang dilaksanakan dan banyak nikmat yang rakyat kecapi. 

-     sambutan Bulan Kemerdekaan telah menjadi program tahunan di peringkat kebangsaan dan peringkat sekolah – nilai-nilai patriotisme dapat dipupuk dalam diri pelajar

-     sekolah saya tidak terkecuali

-     program - sudut sejarah, kuiz kemerdekaan, pertandingan melukis poster, mendeklamasikan sajak patriotik dan sambutan ambang kemerdekaan – melibatkan semua pelajar

AA

-    terdapat pelbagai kesan positif daripada penglibatan saya melalui penganjuran program kemerdekaan

 

Menulis Perenggan Isi 1:

AT

Aktiviti - Kuiz kemerdekaan 

AH

 

-         menghayati  dan mengingati sejarah silam negara

-         memperkembang potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu -  melahirkan insan seimbang dan harmonis dari segi JERI – matlamat FPN

-         menyemai rasa minat kepada mata pelajaran Sejarah – menjadi prasyarat lulus dalam SPM - memberikan pendedahan tentang semangat cinta akan negara

-         penyelaras program membaca biodata beberapa orang tokoh sejarah tempatan di dewan dan mempertontonkan dokumentari kemerdekaan

-         menjawab soalan-soalan kuiz secara sepontan – apa-apa yang didengari dan dilihat - dikemukakan oleh guru penyelaras

-         mendapat ganjaran seperti baucer berbentuk kupon makanan dan  alat tulis

AC

-         namakan contoh soalan kuiz dan jawapan

AP

-         dapat meningkatkan daya pemikiran kreatif dan kritis dan meningkatkan pengetahuan dalam mata pelajaran Sejarah.

-         lebih mengenali dan menghargai kemerdekaan yang dinikmati hasil perjuangan tokoh sejarah.

FM

-         menyemai rasa kecintaan dan kesetiaan saya terhadap tanah air – menitikberatkan nilai kerjasama, toleransi dan bertanggungjawab

   

Menulis Perenggan Isi 2:

AT

Aktiviti - Eksplorasi Sejarah 

AH

-      meningkatkan penguasaan, kemahiran dan penghayatan terhadap subjek Sejarah 

-      program melibatkan pelajar daripada pelbagai kaum – satu kumpulan - dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan lebih baik antara satu sama lain – memupuk semangat muhibah antara mereka dalam pasukan

AH

-         menggunakan kaedah Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) inovasi Mohd Zulhelmi Mansor, Ikon Guru Kebangsaan 2015, – permainan papan klasik iaitu pembelajaran – kaedah kolaboratif dan kerjasama – melibatkan sekumpulan pelajar bersama-sama berbincang satu topik sambil bermain permainan  – menarik minat pelajar untuk belajar Sejarah – dengan cara yang menyeronokkan

AC

-         pelajar dalam kumpulan bermain  permainan papan klasik yang mengandungi maklumat berkaitan subjek Sejarah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 dengan membaling dadu – mengetahui bab yang perlu diuji   ahli pasukan bekerjasama menyelesaikan satu persatu masalah yang dikemukakan secara kolektif sebagai satu pasukan – berbentuk struktur dan objektif aneka pilihan dan tiga pilihan – sikap bagai aur dengan tebing amat dituntut – masalah dapat diselesaikan dengan mudah – meningkatkan pemahaman sejarah saya.

AP

-         peluang melakukan aktiviti bersama-sama dalam pasukan - perpaduan dipupuk – hubungan saya lebih mengenali rakan sepasukan erat bagai isi dengan kuku dan bertukar-tukar fikiran dalam setiap aktiviti yang dilakukan.

 

Menulis Perenggan Isi 3:

AT

Aktiviti - Aktiviti menghias kelas melibatkan semua pelajar

AH why

-       pelajar berada dalam suasana sambutan hari kemerdekaan – jiwa berkobar-kobar – menjayakan aktiviti yang diadakan - saya dan rakan saling menghormati, bertoleransi dan berkongsi idea menyiapkan tugasan - untuk memastikan kelas dihias dengan ceria.

 

AC

-       guru kelas memberikan modal – daripada yuran kelas Rm1.00 sebulan – hias kelas bertemakan kemerdekaan – AJK membeli bendera Malaysia dan Negeri – gantung di dalam kelas

-       hiasan wajib – poster dan wajah tokoh pejuang kemerdekaan – Tuanku Abdul Rahman, Dato’ Onn, Tun Tan Cheng Lock, Mat Salleh, Abdul Rahman Limbung.  – kata-kata patriotik daripada tokoh – hiasan pada dinding – “kalau hidup ingin merdeka, tiada tercapai hanya berkata”, nukilan SN Usman Awang

AP

-       aktiviti menyeronokkan - merapatkan jurang antara rakan - dapat memupuk nilai murni dalam diri – memastikan menjadi kelas terbaik 

FM

-       menyemai sikap bekerjasama dan saling membantu – seperti aur dengan tebing

– menjayakan  aktiviti dijalankan – mendapat hadiah   

 

Menulis Perenggan Isi 4:

AT

Aktiviti - program Bicara Tokoh 

AH

-      menjadikan peristiwa lalu sebagai iktibar, yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan

-      menjemput tokoh yang pernah terlibat mengusir penjajah – berkongsi pengalaman dan cabaran yang dihadapi – tidak cukup makanan

-      mendengar daripada orang yang mengalami sendiri peristiwa perjuangan - memupuk dan meningkatkan semangat kecintaan terhadap tanah air

AH

-      waris kepemimpinan negara – hayati dan amalkan sifat mulia tokoh pejuang yang berkorban menentang penjajahan komunis – generasi kini hidup selesa dan selamat - penderitaan rakyat era penjajahan selama 446 tahun [1511-1957] tidak berulang

-      lebih menghargai nikmat kemerdekaan yang diperoleh sehingga kini 

-      menjadikan saya dapat menghayati dan mengetahui dengan lebih jelas perjuangan wira negara – menentang penjajah – mempertahankan kedaulatan negara

AC

-      dipertontonkan video Bukit Kepong, Sarjan Hassan, Leftenan Adnan 

AP

-      peristiwa hitam menjadi pengajaran kepada saya dan semua pelajar – cinta akan keamanan – mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.

-      hubungan saya dengan rakan, keluarga dan masyarakat akan sentiasa harmoni -  perpaduan akan berkekalan dan penjajahan tidak berlaku lagi.

 Perenggan Penutup:

 

Penegasan

-        aktiviti Sambutan Bulan Kemerdekaan yang dianjurkan di sekolah dapat memberikan faedah yang pelbagai kepada saya.

-        saya dan rakan-rakan akan menjadi pelajar yang lebih bertanggungjawab, mematuhi peraturan dan berdisiplin.

Cadangan

-        sambutan seumpama ini wajar diadakan saban tahun di semua peringkat sekolah  dengan kerjasama ibu bapa, bagai aur dengan tebing – berjalan lancar dan disambut dengan penuh penghayatan

Harapan

-        Memetik kata-kata filosof agung Aristotle, “Ukuran tamadun sesuatu bangsa itu bukan terletak kepada kesuburan tanahnya, tetapi terletak kepada darjat bangsanya yang berjiwa merdeka". Semua pelajar juga wajar mengambil peluang untuk melibatkan diri dalam setiap aktiviti yang dijalankan agar rakyat yang berjiwa merdeka dapat dibangunkan.

Ungkapan

Menarik

-          Biar putih tulang, jangan putih mata

-          Gajah mati meninggalkan tulang, manusia mati meninggalkan nama

-          Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung

-          Ibarat telur sesangkak, pecah sebutir, pecah semua

-          Menang sorak, kampung tergadai



Catatan : Sekiranya soalan tentang pelibatan anda menjayakan sesuatu program [Sambutan Bulan Kemerdekaan, Rumah Terbuka, Aktiviti Kejiranan dan sebagainya, jawaban perlu merangkumi idea pelibatan anda/saya sebelum, semasa dan selepas program tersebut.


Contoh Soalan: Aktiviti seperti Sukaneka, penganjuran Majlis Rumah Terbuka, Rondaan Rukun Tetangga kerap dijalankan di kawasan tempat tinggal anda untuk menyemarakkan semangat kejiranan. 

Ceritakan pelibatan anda menjayakan pelbagai program kejiranan di kawasan tempat anda tinggal.


Contoh Soalan : Penduduk di tempat tinggal anda telah mengadakan majlis sambutan Rumah Terbuka.

Ceritakan penglibatan anda menjayakan majlis Rumah Terbuka tersebut.

1.   Melibatkan diri dalam setiap mesyuarat / perancangan awal

2.   Melibatkan diri dalam menyediakan segala peralatan yang diperlukan.

3.   Melibatkan diri dalam setiap jemputan yang terlibat

4.   Melibatkan diri dalam dalam menyediakan tempat pertandingan

5.   Melibatkan diri dalam menjayakan setiap aktivti dirancang

6.   Melibatkan diri dalam menyediakan makanan dan minuman

7.   Melibatkan diri dalam memastikan Kawasan bersih dan kemas selepas digunakan



No comments: