Setiap tahun, sekolah anda menganjurkan sambutan Bulan
Kemerdekaan dan anda sering terlibat dalam program tersebut.
Jelaskan faedah-faedah yang anda peroleh daripada
penyertaan dalam aktiviti-aktiviti sambutan Bulan Kemerdekaan.
KBAT |
-
mesti menyatakan bahawa
sekolah anda menganjurkan sambutan tersebut -
Ganti nama anda ditukar kepada saya
-
“Saya” mesti terlibat dalam program yang dijelaskan - bukan
sekadar pemerhati/ pencerita dan faedah yang “saya” peroleh daripada
aktiviti tersebut. -
MESTI ada aktiviti dan faedah daripada aktiviti tersebut |
AT |
Laungan keramat MERDEKA yang dilafazkan sebanyak 7 kali oleh Perdana
Menteri Pertama – Almarhum Tuanku Abdul Rahman Putera Al-Haj – 31 Ogos 1957 –
di Stadium Merdeka |
- peristiwa yang tidak akan
dilupakan oleh rakyat Malaysia - laungan diikuti oleh
jutaan rakyat di seluruh negara – gembira bendera Union Jack diturunkan dan
digantikan dengan bendera Malaysia (Jalur Gemilang). - bumi Malaysia bebas daripada
cengkaman kolonis - rakus mengaut keuntungan daripada hasil bumi pertiwi
selama 446 tahun - selepas 60 tahun memperoleh kemerdekaan – banyak perubahan yang dapat
dilihat, banyak pembangunan yang dilaksanakan dan banyak nikmat yang rakyat
kecapi. - sambutan Bulan
Kemerdekaan telah menjadi program tahunan di peringkat kebangsaan dan
peringkat sekolah – nilai-nilai patriotisme dapat dipupuk dalam diri pelajar - sekolah saya tidak
terkecuali - program - sudut sejarah,
kuiz kemerdekaan, pertandingan melukis poster, mendeklamasikan sajak
patriotik dan sambutan ambang kemerdekaan – melibatkan semua pelajar |
|
AA |
- terdapat pelbagai kesan
positif daripada penglibatan saya melalui penganjuran program kemerdekaan |
Menulis Perenggan Isi 1:
AT |
Aktiviti - Kuiz
kemerdekaan |
AH |
-
menghayati
dan mengingati sejarah silam negara -
memperkembang potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu -
melahirkan insan seimbang dan harmonis dari segi JERI – matlamat FPN -
menyemai rasa minat kepada mata pelajaran Sejarah
– menjadi prasyarat lulus dalam SPM - memberikan pendedahan tentang semangat
cinta akan negara -
penyelaras program membaca biodata beberapa orang
tokoh sejarah tempatan di dewan dan mempertontonkan dokumentari kemerdekaan -
menjawab soalan-soalan kuiz secara sepontan –
apa-apa yang didengari dan dilihat - dikemukakan oleh guru penyelaras -
mendapat ganjaran
seperti baucer berbentuk kupon makanan dan
alat tulis |
AC |
-
namakan contoh soalan kuiz dan jawapan |
AP |
-
dapat meningkatkan daya pemikiran kreatif dan
kritis dan meningkatkan pengetahuan dalam mata pelajaran Sejarah. -
lebih mengenali dan menghargai kemerdekaan yang
dinikmati hasil perjuangan tokoh sejarah. |
FM |
-
menyemai rasa kecintaan dan kesetiaan saya terhadap
tanah air – menitikberatkan nilai kerjasama, toleransi dan bertanggungjawab |
Menulis Perenggan Isi 2:
AT |
Aktiviti - Eksplorasi Sejarah |
AH |
-
meningkatkan penguasaan, kemahiran dan penghayatan terhadap subjek
Sejarah -
program melibatkan pelajar daripada pelbagai kaum – satu kumpulan - dapat
berkomunikasi dan berinteraksi dengan lebih baik antara satu sama lain –
memupuk semangat muhibah antara mereka dalam pasukan |
AH |
-
menggunakan kaedah Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) inovasi Mohd Zulhelmi
Mansor, Ikon Guru Kebangsaan 2015, – permainan papan klasik iaitu
pembelajaran – kaedah kolaboratif dan kerjasama – melibatkan sekumpulan
pelajar bersama-sama berbincang satu topik sambil bermain permainan – menarik minat pelajar untuk belajar
Sejarah – dengan cara yang menyeronokkan |
AC |
-
pelajar dalam kumpulan bermain
permainan papan klasik yang mengandungi maklumat berkaitan subjek
Sejarah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 dengan membaling dadu – mengetahui bab
yang perlu diuji – ahli pasukan bekerjasama menyelesaikan satu
persatu masalah yang dikemukakan secara kolektif sebagai satu pasukan –
berbentuk struktur dan objektif aneka pilihan dan tiga pilihan – sikap bagai
aur dengan tebing amat dituntut – masalah dapat diselesaikan dengan mudah – meningkatkan pemahaman sejarah saya. |
AP |
-
peluang melakukan aktiviti bersama-sama dalam pasukan - perpaduan dipupuk
– hubungan saya lebih mengenali rakan sepasukan erat bagai isi dengan kuku
dan bertukar-tukar fikiran dalam setiap aktiviti yang dilakukan. |
Menulis Perenggan Isi 3:
AT |
Aktiviti - Aktiviti
menghias kelas melibatkan semua pelajar |
AH why |
-
pelajar berada dalam suasana sambutan hari kemerdekaan – jiwa
berkobar-kobar – menjayakan aktiviti yang diadakan - saya dan rakan saling
menghormati, bertoleransi dan berkongsi idea menyiapkan tugasan - untuk
memastikan kelas dihias dengan ceria. |
AC |
-
guru kelas memberikan modal – daripada yuran kelas Rm1.00 sebulan – hias
kelas bertemakan kemerdekaan – AJK membeli bendera Malaysia dan Negeri –
gantung di dalam kelas -
hiasan wajib – poster dan wajah tokoh pejuang kemerdekaan – Tuanku Abdul Rahman, Dato’ Onn, Tun Tan
Cheng Lock, Mat Salleh, Abdul Rahman Limbung. – kata-kata patriotik daripada tokoh –
hiasan pada dinding – “kalau hidup
ingin merdeka, tiada tercapai hanya
berkata”, nukilan SN Usman Awang |
AP |
-
aktiviti menyeronokkan - merapatkan jurang antara rakan - dapat memupuk
nilai murni dalam diri – memastikan menjadi kelas terbaik |
FM |
-
menyemai sikap bekerjasama dan saling membantu – seperti aur dengan tebing – menjayakan
aktiviti dijalankan – mendapat hadiah
|
Menulis Perenggan Isi 4:
AT |
Aktiviti - program Bicara
Tokoh |
AH |
-
menjadikan peristiwa lalu
sebagai iktibar, yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan -
menjemput tokoh yang
pernah terlibat mengusir penjajah – berkongsi pengalaman dan cabaran yang
dihadapi – tidak cukup makanan -
mendengar daripada orang yang mengalami sendiri
peristiwa perjuangan - memupuk dan meningkatkan semangat kecintaan terhadap
tanah air |
AH |
-
waris kepemimpinan negara
– hayati dan amalkan sifat mulia tokoh pejuang yang berkorban menentang
penjajahan komunis – generasi kini hidup selesa dan selamat - penderitaan
rakyat era penjajahan selama 446 tahun [1511-1957] tidak berulang -
lebih menghargai nikmat kemerdekaan yang
diperoleh sehingga kini -
menjadikan saya dapat menghayati dan mengetahui
dengan lebih jelas perjuangan wira negara – menentang penjajah –
mempertahankan kedaulatan negara |
AC |
-
dipertontonkan video Bukit Kepong, Sarjan Hassan,
Leftenan Adnan |
AP |
- peristiwa hitam menjadi
pengajaran kepada saya dan semua pelajar – cinta akan keamanan –
mempertahankan maruah dan kedaulatan negara. - hubungan saya dengan
rakan, keluarga dan masyarakat akan sentiasa harmoni - perpaduan akan berkekalan dan penjajahan
tidak berlaku lagi. |
Penegasan |
-
aktiviti Sambutan Bulan
Kemerdekaan yang dianjurkan di sekolah dapat memberikan faedah yang pelbagai
kepada saya. -
saya dan rakan-rakan akan menjadi pelajar yang lebih bertanggungjawab,
mematuhi peraturan dan berdisiplin. |
Cadangan |
-
sambutan seumpama ini wajar diadakan saban tahun di semua peringkat
sekolah dengan kerjasama ibu bapa,
bagai aur dengan tebing – berjalan lancar dan disambut dengan penuh
penghayatan |
Harapan |
-
Memetik kata-kata filosof agung Aristotle, “Ukuran tamadun sesuatu bangsa itu bukan
terletak kepada kesuburan tanahnya, tetapi terletak kepada darjat bangsanya
yang berjiwa merdeka".
Semua pelajar juga wajar mengambil peluang untuk melibatkan diri dalam setiap
aktiviti yang dijalankan agar rakyat yang berjiwa merdeka dapat dibangunkan. |
Ungkapan Menarik |
-
Biar putih tulang, jangan putih mata -
Gajah mati meninggalkan tulang, manusia mati meninggalkan nama -
Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung -
Ibarat telur sesangkak, pecah sebutir, pecah semua -
Menang sorak, kampung tergadai |
Catatan : Sekiranya soalan tentang pelibatan anda menjayakan sesuatu program [Sambutan Bulan Kemerdekaan, Rumah Terbuka, Aktiviti Kejiranan dan sebagainya, jawaban perlu merangkumi idea pelibatan anda/saya sebelum, semasa dan selepas program tersebut.
Contoh Soalan: Aktiviti seperti Sukaneka, penganjuran Majlis Rumah Terbuka, Rondaan Rukun Tetangga kerap dijalankan di kawasan tempat tinggal anda untuk menyemarakkan semangat kejiranan.
Ceritakan pelibatan anda menjayakan pelbagai program kejiranan di kawasan tempat anda tinggal.
Contoh Soalan : Penduduk di tempat tinggal
anda telah mengadakan majlis sambutan Rumah Terbuka.
Ceritakan penglibatan anda menjayakan majlis Rumah Terbuka tersebut.
1. Melibatkan diri dalam setiap mesyuarat / perancangan awal
2. Melibatkan diri dalam menyediakan segala peralatan yang
diperlukan.
3. Melibatkan diri dalam setiap jemputan yang terlibat
4. Melibatkan diri dalam dalam menyediakan tempat pertandingan
5. Melibatkan diri dalam menjayakan setiap aktivti dirancang
6. Melibatkan diri dalam menyediakan makanan dan minuman
7. Melibatkan diri dalam memastikan Kawasan bersih dan kemas selepas
digunakan
No comments:
Post a Comment