Soalan
8
Ibu bapa
memainkan peranan yang penting dalam usaha menggalakkan anak-anak mementingkan
keindahan alam sekitar.
Bincangkan
langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak
menjaga keindahan alam sekitar.
Pendahuluan : Memetik
sepotong peribahasa yang menyatakan, getah daun akan mengalir ke batang jua,
menunjukkan bahawa anak-anak sudah pasti menuruti ibu bapa dalam hal tingkah
laku dan sikap. Mengambil iktibar daripada peribahasa tersebut, amatlah penting
kepada ibu bapa untuk menanami anak-anak dengan segala bentuk amalan yang
positif seperti amalan berjimat cermat, kebersihan, dan budaya
hormat-menghormati. Kebersihan adalah antara elemen yang perlu diperkasakan
dari rumah sekiranya tingkah laku bersih hendak didominasikan dalam masyarakat.
Pelbagai langkah dan inisiatif perlu dilagangkan oleh ibu bapa agar anak-anak
akan lahir dari dalam acuan tingkah laku yang baik yang dijanakan oleh ibu
bapa. Hal sama pasti boleh dilaksanakan untuk melahirkan anak-anak yang
sentiasa mementingkan kebersihan dalam kehidupan seharian.
Isi 1 : Menanamkan dalam diri anak dengan sifat iman dan takwa – orang
beriman sentiasa percaya akan adanya Allah dan percaya kepada ganjaran baik
buruk – mengotori alam sekitar dan memusnahkan sumber-sumbernya merupakan dosa
besar – sebaliknya jikalau menjaga kebersihan memperoleh pahala
Isi 2 : Melazimi anak-anak dengan persekitaran yang bersih, sihat dan
tenang –
amalan kebersihan bermula dari rumah – gaya hidup dalam rumah tangga yang
mengutamakan kebersihan – seluruh anggota keluarga memainkan peranan
masing-masing
Isi 3 : Menjalankan aktiviti rutin harian dan mingguan menghiaskan
dan mencantikkan persekitaran rumah –
penglibatan seluruh ahli keluarga – bergotong royong membersihkan kawasan,
menanam pokok-pokok hiasan dan menjaga kebersihan
Isi 4 : Ibu bapa bertanggungjawab membawa anak-anak berdarmawisata ke
pusat-pusat pelancongan –
membentuk sikap anak yang suka akan kebersihan dan keindahan – memperoleh idea
atau konsep baru untuk dibawa balik ke rumah
Isi 5 : Ibu bapa
menyediakan bahan-bahan bacaan, video dan gambar tentang tempat-tempat yang
indah dan menarik (Al Hamra di
Sepanyol, Istanbul di Turki, dan kawasan-kawasan indah di seluruh dunia)
Kesimpulan : Sesungguhnya,
tepatlah kata-kata bahawa, anak-anak apabila diajar erti kasih sayang mereka
akan belajar mengasihi, apabila diajar erti kebaikan mereka akan belajar
bertanggungjawab, dan apabila mereka diajar erti kebersihan mereka akan belajar
menjadi harmoni. Oleh itu, ibu bapa sentiasa menjadi sumber rujukan dan
terminologi utama untuk menentukan jati diri anak-anak. Baik perihal yang
ditunjukkan, justeru baiklah anak-anak.
Soalan 9
Aktiviti riadah dan rekreasi
bersama-sama keluarga sangat digalakkan kerana dapat mengeratkan hubungan
kekeluargaan selain dapat menyihatkan badan.
Ulas pernyataan
di atas.
Pendahuluan : Kehidupan
pada hari ini sungguh mencabar. Pelbagai cabaran yang mewarnai kehidupan kita.
Bermula dengan cabaran di dalam rumah tangga hinggalah cabaran di tempat kerja.
Pelbagai masalah yang kadang-kadang boleh memisahkan insan-insan tersayang.
Memandangkan kesibukan telah menjadi penghalang ikatan kasih sayang dalam
keluarga, justeru kesempatan mengadakan aktiviti riadah dan rekreasi
bersama-sama keluarga amatlah digalakkan. Hal demikian bukan sahaja dapat
mengeratkan hubungan keluarga semula, malahan dapat mengekalkan kesihatan dan
kecergasan tubuh badan. Oleh hal yang demikian, setiap peluang keemasan untuk
bersama-sama keluarga beriadah dan berekreasi hendaklah diisi dengan sebaik
mungkin.
Isi 1 : Dapat mengikat tautan
keluarga agar lebih rapat – wujud sikap saling menolong dan
saling menyokong.
Isi 2 : Dapat
bertukar-tukar fikiran dan berbincang secara santai – melupakan
sejenak masalah dalam rumah tangga dan masalah di tempat kerja – menyihatkan
minda dan mengembalikan tenaga
Isi 3 : Dapat menikmati
keindahan dan kesaujanaan alam secara bersama – bersama-sama
mensyukuri akan rahmat Tuhan – saling bermuhasabah dan membuat koreksi peribadi
Isi 4 : Berkongsi pendapat
menyelesaikan masalah – apabila berhadapan dengan
cabaran dalam masa aktiviti (dalam aktiviti riadah) – saling menguji ketahanan,
kekuatan dan ketabahan
Isi 5 : Aktiviti yang dapat
meningkatkan kualiti hidup – kesihatan fizikal dan mental –
ketenangan dan keseimbangan emosi – melahirkan zuriat yang sihat – cergas
fizikal dan cerdas minda
Kesimpulan : Keluarga
ialah harta dan dalam masa yang sama menjadi teman penghibur serta menyejukkan
jiwa yang lara. Oleh itu, kesinambungan keluarga yang sihat, aktif dan harmoni
hendaklah dilestarikan agar hidup sentiasa riang dilingkungi oleh keluarga yang
bahagia dan harmoni.
* boleh diubahsuaikan untuk dimensi masyarakat atau dimensi diri
Gaya hidup sihat mempengaruhi kejayaan seseorang dalam
pelbagai aspek kehidupan.
Jelaskan peranan ibu bapa untuk memastikan ahli keluarga
mereka mengamalkan gaya hidup sihat.
Pendahuluan : Gejala serangan pelbagai penyakit yang menggerunkan dan
luar biasa sejak belakangan ini amat dibimbangi oleh warga dunia. Beberapa
ancaman wabak seperti SARS, ILI, HINI, Aids dan pelbagai penyakit benar-benar
menggemparkan masyarakat dunia pada dekad-dekad belakangan ini. Selain wabak
yang berskala besar seperti itu, ancaman kesihatan yang bersifat domestik
seperti denggi, barah, dan penyakit kronik masih membelenggu masyarakat. Tidak
dinafikan pelbagai usaha telah digemblengkan oleh WHO dan kerajaan-kerajaan di
seluruh dunia untuk menangani ancaman gejala penyakit, namun usaha tersebut
akan menjadi lebih berkesan apabila semua pihak sentiasa prihatin untuk memilih
amalan gaya hidup sihat sebagai keutamaan. Inisiatif seperti itu
hendaklah turut disokong oleh institusi keluarga khususnya ibu bapa selaku
penggerak utama pembentukan sesebuah masyarakat yang sihat.
Isi 1: Keluarga perlu menjadikan agenda kesihatan
penting setanding dengan keperluan asas yang lain – kesihatan diambil sebagai suatu budaya dalam hidup –
dalam konteks mencegah adalah lebih baik daripada mengubati.
Isi 2: Bertanggungjawab memantapkan kedudukan ekonomi
rumah tangga – kesihatan amat berkait rapat dengan kedudukan
kewangan terutama untuk memenuhi segala keperluan asas
Isi 3: Mengamalkan pendidikan kesihatan dalam keluarga – keutamaan kepada maklumat dan sumber-sumber kesihatan
– mendedahi anak-anak dengan maklumat dan input kesihatan seperti bahan bacaan,
kempen, dan amalan harian
Isi 4: Mengutamakan makanan untuk kesihatan daripada
makan untuk kepuasan – memberi
perhatian serius terhadap nasihat dan panduan dalam piramid makanan – memilih
makanan yang berkhasiat, bersih dan halal (berpegang kepada falsafah
pembentukan peribadi bermula daripada pemakanan yang baik dan berkhasiat)
Isi 5: Melatih anak-anak dengan rutin kesihatan – tidur yang cukup, senaman yang sempurna, amalan
kebersihan, dan peka terhadap segala anasir serangan penyakit.
Isi 6: Peka terhadap kesejahteraan dan kebersihan alam
sekitar – faham bahawa alam sekitar adalah sebahagian daripada
hidup kita – menjaga kebersihan persekitaran, parit dan longkang dan menjauhi
semak samun
Kesimpulan : Mafhum daripada sepotong Hadith Nabi yang bermaksud,
“Jagalah masa sihatmu sebelum datang masa sakit” benar-benar menyedarkan
kita bahawa kesihatan merupakan aset besar untuk sesuatu bangsa itu
mempertahankan tamadun. Dalam merealisasikan matlamat hidup sihat secara
universal, keluarga hendaklah menjadi paksi utama melaksanakan segala program
amalan gaya hidup sihat yang sentiasa dicanang-canangkan.
Soalan 10
Peranan membentuk keluarga
bahagia tidak hanya terletak di atas bahu ibu bapa
sahaja, sebaliknya menjadi tanggungjawab semua ahli keluarga.
Tulis
pendapat anda tentang peranan ahli keluarga untuk
membentuk keluarga yang bahagia.
Pendahuluan : “Air
dicencang tidak akan putus, dan carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum
semula”. Dua ungkapan daripada peribahasa Melayu itu menjelaskan kepada kita
bahawa hubungan rapat yang berpaksikan darah daging tidak akan dapat
dileraikan. Walaupun pernah terpisah akibat salah faham, namun perpecahan
tersebut tidak akan ke mana-mana malah akan bercantum semula. Menghayati isi
kandung daripada pengajaran peribahasa tersebut, jelaslah kepada kita bahawa
tugas membentuk keluarga yang bahagia adalah menjadi tanggungjawab semua
anggota dalam keluarga.
Isi 1 : Sentiasa
mengutamakan jalinan kasih sayang dalam kalangan ahli keluarga - keluarga
sebagai punca utama lahirnya kehidupan yang bahagia - tidak bersikap
mementingkan diri sendiri – sentiasa bertolak ansur dan bermusyawarah
Isi 2 : Menjadi contoh
teladan dan sumber inspirasi - setiap ahli keluarga yang sudah
besar dan berjaya sama ada dalam pelajaran atau kerjaya hendaklah menunjukkan contoh
teladan yang baik - membimbing dan memandu adik-adik untuk berjaya terutama
dalam pelajaran - meletakkan asas akhlak yang terpuji dengan mengamalkan
tingkah laku yang baik - mengutamakan prinsip yang muda disayangi dan yang tua
dihormati
isi 3 : Menyokong keluarga
dalam bentuk material dan moral - tidak
boleh bersikap mementingkan diri sendiri – membantu meringankan bebanan ibu
bapa untuk menanggung keluarga - sebagai langkah membalas budi ibu bapa/tidak
bersikap seperti kacang lupakan kulit - mempererat jalinan
kasih dalam kalangan adik-beradik
Isi 4: Menjalinkan
hubungan yang erat dengan keluarga induk walaupun selepas berkahwin - tidak
terputus silaturahim dengan keluarga - mewujudkan keluarga besar yang harmoni,
produktif, dan toleran
Kesimpulan : Berdasarkan
maksud sepotong ayat al-Quran dalam Surah Ali Imron yang bermaksud, “Wahai
orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah. Dan berpeganglah kamu
kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Ingatlah akan nikmat Allah
kepada kamu dengan sebanyak-banyaknya”. Dengan yang demikian, jalinlah kasih
syang dan silaturahim demi membentuk sebuah keluarga yang bahagia.
Soalan
11
Dalam suatu pertandingan pidato di
sekolah, anda dikehendaki menyampaikan sebuah pidato yang bertajuk,
“Peranan Ibu bapa dalam memupuk semangat patriotik dalam diri anak-anak”.
Sediakan pidato tersebut
selengkapnya.
Pendahuluan :
Assalamualaikum/salam sejahtera,
Yang Dihormati,
Tuan/puan Pengacara majlis, terima kasih kerana memberi izin untuk saya
mengambil giliran berpidato. Yang Arif lagi adil serta bijaksana panel/juri
hakim. Tuan-tuan dif kehormat dan seterusnya rakan-rakan seperjuangan sekalian.
Hadirin sekalian,
Sebelum
bahtera pidato ini saya layari untuk menempuh gelombang berhujah, adalah
menjadi tanggungjawab saya untuk merungkai akan maksud tersurat dan tersirat
mauduk, “Peranan Ibu bapa dalam memupuk semangat patriotik dalam diri
anak-anak”. Maksud yang terkandung ialah peranan dan komitmen ibu dan bapa
dalam usaha menanami anak-anak dengan jiwa yang subur lagi cakna terhadap
maruah bangsa dan negara. Mereka rela berputih tulang asal tidak berputih mata
demi tanah sebidang yang menjadi milik bangsa. Mereka tega mempertahankan
kedaulatan demi leluhur merdeka. Demikianlah sebuah pengertian anak-anak yang
terdidik dengan semangat patriotik lantas bersedia mempertahankan bumi yang
dipijak nescaya langitnya dijunjung.
Isi 1 : Ibu bapa hendaklah terlebih dahulu menjiwai
semangat merdeka dan patriotik yang tinggi – anak-anak cenderung belajar mengikut didikan oleh
ibu bapa sejak kecil
Isi 2 : Ibu bapa
sentiasa menanamkan perasaan bangga, selamat dan bebas berada dalam sebuah negara
yang berdaulat, merdeka, aman serta makmur – anak-anak faham akan hakikat bangsa Malaysia yang
hidup di bumi bertuah ini
Isi 3 : Mendidik
anak-anak agar tahu berterima kasih kepada para pemimpin dan pejuang-pejuang
kemerdekaan tanah air – mereka berbangga
akan panji-panji kemegahan negara serta kenal akan fungsi-fungsi institusi Raja
berperlembagaan
Isi 4 : Mendidik
sikap mahmudah seperti bersyukur dan bertanggungjawab untuk membangunkan negara
yang tercinta – sentiasa terbina dalam hati dan sanubari cita-cita
untuk membangunkan negara.
Isi 5 : Memupuk
kesedaran untuk menjalinkan semangat kerjasama dan saling bertoleransi dalam
kalangan masyarakat pelbagai kaum –
sebagai asas terpenting mewujudkan perpaduan dan keamanan negara
Kesimpulan : Benarlah hakikat yang menyatakan subur pokok kerana
tanahnya, justeru subur manusia kerana induknya. Anak yang baik dan terdidik
adalah yang datang daripada ibu bapa yang sentiasa berpandangan jauh. Oleh itu,
demi kelangsungan sebuah negara yang berdaulat, justeru kepemimpinan yang
beralih tangan dari generasi ke generasi hendaklah ditunjangi oleh warga yang
bersemangat patriotik. Dalam hal ini, ibu bapalah yang menjadi sekolah dan
universiti terulung untuk membentuk semangat patriotik dalam kalangan
anak-anak.
Soalan 12
Amalan lama seperti budaya tegur-menegur dalam kalangan
masyarakat hendaklah disuburkan semula.
Huraikan
langkah-langkah untuk mengembalikan budaya tersebut.
Pendahuluan : Kita hidup sandar-menyandar, bak aur dengan
tebing. Kita terus berpegang dengan amalan murni budaya lama ke gunung sama
didaki, ke lurah sama dituruni, hati gajah sama dilapah dan hati kuman sama
dicecah. Kehidupan seperti inilah yang bakal menjanakan sebuah masyarakat yang
prihatin, dinamik, dan progresif. Walau bagaimanapun, akibat perubahan zaman
yang dibelenggu dengan hambatan mengejar kerjaya dan kehidupan yang semakin
kompleks, manusia mula mengabaikan tradisi mulia itu. Kini kehidupan dirasakan
terlalu rumit, merimaskan dan tiada roh kesejahteraan. Demi menjadikan
kehidupan kita lebih bermakna, seyogialah kita kembalikan semula amalan lama
dengan menyuburkan budaya tegur-menegur dalam kalangan masyarakat.
Isi 1 : Menghidupkan
semula tradisi masyarakat silam – masyarakat silam terlalu kuat ikatan kejiranan dan kasih
sayang – menyuburkan tradisi kunjung-mengunjung - tradisi bergotong-royong,
unjuk-mengunjuk, memberi dan menerima hendaklah diperkasakan dalam masyarakat
(sedikit tanda ingat dan banyak tanda ada)
Isi 2 : Berusaha
memupuk persefahaman dan saling hormat sesama jiran tetangga – jiran ibarat saudara mara sendiri - sentiasa bersama dalam
menghadapi sebarang masalah besar atau kecil - tidak membezakan status dalam
masyarakat – tiada perbezaan pangkat, miskin atau kaya - amalan menegur
kesalahan dengan nasihat secara ikhlas – amalkan tanggungjawab ‘anakku anakkau’
dan ‘anakkau anakku’
Isi 3: Mengembalikan
tradisi secara contoh dan teladan - kalangan berpengaruh dalam masyarakat hendaklah menjadi role
model - ibu bapa mengajarkan anak-anak cara-cara menghormati orang
yang lebih tua - pemimpin sentiasa mendekati rakyat – sentiasa
berinteraksi secara sopan, jujur, dan telus
Isi 4: Saling membantu
dan menyokong dalam urusan harian – boleh memperkukuh jalinan kejiranan - golongan berada
sentiasa menjadi tempat merujuk golongan miskin manakala yang miskin
menghormati dan menyokong yang berada - mengadakan jamuan dan kenduri-kendara –
tidak mengukur nilai kebendaan tetapi ikhlas sebagai paksi perhubungan mesra
Isi 5: Golongan tua
sentiasa dijadikan pakar rujuk – sebagai menghormati taraf mereka dalam masyarakat -
menghargai pengalaman dan usia mengatasi darjat dan pangkat - golongan muda
sentiasa dinasihati - tidak wujud jurang yang terlalu dalam antara generasi –
elakkan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar dalam masyarakat
Kesimpulan : Walaupun amalan tradisi nenek moyang itu semakin
terhakis dalam kehidupan masyarakat global, namun rohnya masih dirasai oleh
sebahagian masyarakat di pedalaman. Oleh hal yang demikian, amalan yang sudah
menjadi budaya ini elok dihidupkan kembali agar kehidupan bermasyarakat lebih
harmoni dan riang.
Sumber : http://ishakmdshah.blogspot.my/
No comments:
Post a Comment