Remaja kini terdedah kepada pelbagai cabaran hidup akibat pengaruh rakan sebaya, media massa dan budaya Barat.
Huraikan peranan ahli heluarga
dalam membantu para remaja menghadapi cabaran-cabaran tersebut.
Kalau kita
imbas kembali ke zaman Tuk Nadur berkajang kain,
jelaslah bahawa masyarakat pada zaman itu sentiasa berpegang kepada prinsip
biar kurang pada rupa jangan kurang pada akhlak. Walaupun terpaksa mendepani
rimba cabaran, ketinggian budi pekerti sering menjadi kayu pengukur kemuliaan
seseorang. Namun, dalam meniti arus pemodenan dan pembangunan, putaran masa
yang pantas telah menyaksikan nilai-nilai murni bukan sahaja dikesampingkan
bahkan juga diketepikan terus oleh sesetengah anggota masyarakat yang
berkiblatkan kekayaan dan kemewahan duniawi, terutamanya remaja yang masih
kemirau untuk menghadapi dugaan hidup. Rentetan itu, elok kiranya untuk kita
menghalusi minhaj bagi memerangi kemelut keruntuhan akhlak remaja ekoran
daripada pendedahan terhadap pelbagai cabaran hidup sama ada pengaruh rakan
sebaya, media massa malah pengaruh Barat. Dalam konteks ini, peranan ahli
keluarga yang hidup di bawah satu bumbung terutamanya ibu bapa amat signifikan
dan perlu diberikan penekanan dalam usaha untuk membantu para remaja mendepani
onak dan duri kehidupan.
Ibu bapa
merupakan khalifah anak-anak dalam institusi kekeluargaan. Sejak anak membuka
mata melihat dunia ini dengan minda yang kosong, ibu bapalah yang membimbing
mereka mengisi makna terhadap setiap penemuan baharu
dalam awal perjalanan hidup mereka. Lantaran itu, ibu bapa seyogia menjadi
uswah hasanah kepada anak-anak mereka. Seperti yang dikatakan oleh Robert Fulghum, usahlah bimbang tentang capaian anak
terhadap kata-kata kita tetapi bimbangilah setiap kelakuan kita yang
diperhatikan oleh mereka. Ungkapan ini menonjolkan betapa pentingnya peranan
ibu bapa dalam membantu anak-anak menghadapi cabaran hidup yang memungkinkan
mereka terlencong daripada landasan jika gagal ditangani. Sesungguhnya anak
akan memerhati dan mengikut apa-apa yang dilakukan oleh ibu bapa. Sebagai
contoh, jika ibu bapa berbudi pekerti mulia dan berpendirian teguh dalam
mengharungi ombak cabaran, maka anak-anak juga tentu akan menurut jejak
ketinggian akhlak mereka. Sebaliknya, jika ibu bapa selalu mengagung-agungkan
budaya Barat dan menjadi penyanjung hedonisme,
maka anak-anak mereka juga lambat-laun akan terpengaruh kerana mereka sedang
bercermin di air keruh. Demikianlah maksud peribahasa yang berbunyi air cucuran
atap jatuhnya ke pelimbahan juga yang menjelaskan bahawa tingkah laku anak
meniru tingkah laku orang tuanya. Sewajarnya
dari daun mengenal pohonnya atau sebab buah mengenal pohonnya, daripada
kelakuan anak dapat dikenal asal usul keluarganya. Anak-anak akan
belajar melalui pemerhatian terhadap tutur kata serta tingkah laku ibu bapa.
Maulana Ilyas Kandhlawi pernah mengungkapkan bahawa sebaik-baik perkataan perlu
dibuktikan melalui perbuatan. Janganlah ibu bapa seperti ketam menyuruh anaknya
berjalan lurus. Tamsilnya, ibu bapa seyogia sentiasa menasihati anak mereka
supaya tidak bertindak di luar norma masyarakat akibat dipengaruhi oleh media
massa atau rakan sebaya. Tegasnya, ibu bapa perlu menjadi suri teladan supaya
anak-anak tidak akan mudah tergoda oleh aral hidup. Ingatlah bahawa mempamerkan
teladan yang baik adalah lebih berkesan daripada celoteh yang panjangnya
berjela-jela.
Virginia Salt mengatakan bahawa setiap pergerakan, memek muka dan gerak-geri ibu
bapa umpama mesej tentang harga diri pada kaca mata anak-anak. Namun kebanyakan
ibu bapa tidak sedar bahawa merekalah media penghantaran mesej itu. Lantaran
itu, ibu bapa perlu melakukan refleksi yang betul melalui bahasa tubuh yang
diprojekkan oleh mereka kepada anak. Dalam proses mengharungi onak dan duri
kehidupan, tidak mustahil anak-anak akan tersesat. Ibu bapa boleh menyampaikan
ketidakpuasan hati mereka terhadap tingkah laku anak-anak dengan mencebik muka
atau melalui intonansi yang sesuai. Sudahlah jelas bahawa terdapat alternatif
lain untuk menyampaikan ketidakpuasan hati mereka selain teguran dan hukuman.
Tujuan asal mendisiplinkan anak adalah untuk menghentikan tabiat anak yang
antisosial dan menyediakan anak untuk mendepani cabaran hidup ketika melangkah
masuk ke alam dewasa. Rentetan itu, kehadiran kesedaran yang diperlukan dan
berbanding dengan ketakutan. Sebelum hukuman dijalankan, ibu bapa perlu
menyedarkan anak mereka tentang kesilapan diri dengan membimbing mereka
mengenal pasti kesilapan dan seterusnya mengubah sikap mereka supaya kembali ke
pangkal jalan. Andai kata anak tersebut terlalu liat dan tidak menghargai
peluang yang diberikan oleh ibu bapa, amaran dan disusuli hukuman perlu
dijalankan supaya fiil anak tidak bertambah buruk sehingga menjadi ikutan
adik-beradik. Seperti yang diungkapkan oleh Khalil Gibran, seorang yang
optimistik akan memandang pada bunga mawar sahaja dan bukan durinya. Sebaliknya
seorang yang pesimistik hanya akan sentiasa merenungi duri dan bukannya bunga
mawar. Oleh hal yang demikian, pendekatan peneguhan positif juga perlu
difokuskan selain hukuman dan teguran. Ibu bapa tidak harus sentiasa tertumpu
pada kelemahan dan kesilapan anak sehingga mengabaikan kelebihan anak yang
layak diberikan pujian. Ibu bapa perlu sedar bahawa pujian mereka merupakan
satu pengiktirafan dan penerimaan mereka terhadap anak. Walt Disney (1901-1966)
pernah mengatakan bahawa kian tinggi tahap penerimaan kita terhadap diri
seseorang yang sebenar maka kian unik kemenjadiannya. Pujian ibu bapa dapat
membina keyakinan anak yang dapat membawa anak menghadapi rintangan dan dugaan
hidup pada masa akan datang. Janganlah ibu bapa sesekali mengungkitkan sejarah
silam anak sehingga mengecewakan dan mengakibatkan anak hilang jati diri.
Jika diselami dalam konteks membantu
remaja mendepani cabaran hidup, sekadar menjadi suri teladan dan pendisiplin
anak belum memadai lagi. Ibu bapa seyogia memberikan didikan agama kepada anak
sejak kecil lagi kerana sedang rebung elok dilentur, menjadi buluh melepuh
jari. Memang merupakan satu dogma bahawa tiada sesiapa yang dapat berada di
sisi anak sepanjang masa. Jadi, didikan agama bertindak sebagai benteng rohani
yang ampuh lagi utuh untuk memperteguh pintu hati anak daripada diceroboh oleh
api nafsu yang mengundang mereka mengenali dunia maksiat dan kebejatan moral.
Situasi ini dinukilkan Imam al-Ghazali, bahawa yang paling besar di dunia ini
bukan gunung, bumi atau matahari melainkan hawa nafsu yang jika gagal
dikendalikan akan menjadikan kita penghuni neraka. Anak mudah gelap mata
apabila dihidangkan berdulang-dulang wang dan emas di depan mata. Lebih-lebih
lagi anak yang umur baru setahun jagung, darah setampuk pinang mudah tergoda
oleh bisikan syaitan dan iblis untuk mendekati perbuatan maksiat yang
menjanjikan kemewahan dunia tetapi miskin rohaninya. Persoalan yang sering
bermain dalam kotak pemikiran ibu bapa adalah tentang cara untuk menyalurkan
didikan agama kepada anak-anak mereka. Ibu bapa boleh menghantar anak-anak
mereka ke kelas-kelas didikan agama yang dianjurkan oleh pihak berautoriti. Hal
ini demikian kerana guru agama yang arif dan bertauliah dapat membimbing dan
menyalurkan anak dengan ilmu agama. Sudah terang lagi bersuluh bahawa ibu bapa
perlulah mempraktikkan nilai agama dalam kehidupan seharian supaya dapat
dijejaki oleh anak-anak. Dengan adanya agama sebagai benteng perdana, anak
dapat membezakan yang mana kaca, yang mana permata. Anak akan bertindak
mengikut lunas agama semasa menghadapi rimba dugaan hidup dan tidak berada
selama-lamanya di lembah zulmat. Mereka juga akan lebih mengutamakan agama
daripada kerasionalan manusia. Dengan ini mereka tidak akan mudah hanyut dalam
cabaran hidup.
Ibu bapa diibaratkan nakhoda sebuah
geliung yang membimbing anak-anak kapal merentasi samudera yang bergelora.
Anak-anak yang berada di bawah arahan dan jagaan ibu bapa masih tohor
pemikirannya. Mereka terkapai-kapai mencari haluan hidup. Maka ibu bapalah mata
mereka untuk melihat dunia. Oleh hal yang demikian, ibu bapa perlu berperanan
sebagai fasilitator hidup anak mereka kerana besarnya kebarangkalian cahaya
keimanan anak-anak tergugat oleh godaan duniawi yang menggamit hati sehingga
mengundang mereka mengikut trend masyarakat yang mendewa-dewakan budaya Barat.
Ibu bapa perlu membimbing dan memberikan kebebasan kepada anak secara
berkala-kala mengikut tahap kematangan anak. Contohnya, ibu bapa boleh
memberikan wang saku kepada anak secara mingguan. Seandainya anak telah habis
menggunakan wang itu sebelum tiba satu minggu, maka mereka perlulah berikhtiar
untuk mengatasi masalah itu sendiri. Hal ini dapat mengelakkan anak menjadi
seperti kura-kura di atas dahan. Ibu bapa perlu memberikan peluang agar
anak-anak dapat belajar daripada kesilapan tersebut. Ilmu itu pelita hidup,
pengalaman itu sumbu pelita. Bukankah pengalaman terbentuk daripada kombinasi
air mata dan keringat yang menuntut banyak pengorbanan. Sementelahan itu, ibu
bapa juga perlu menjaga pergaulan sosial anak kerana Aristotle pernah
mengatakan bahawa teman merupakan satu jiwa yang mendiami dua tubuh. Anak yang
rebung ini mudah dibolosi oleh rakan sebaya kerana mereka ingin diterima dalam
kalangan rakan-rakan tersebut. Mereka akan terikut-ikut tindakan rakan sebaya
yang lain. Hal ini memang bertepatan dengan Teori Abraham Maslow yang
mengatakan tindakan manusia berantaian dan berangkaian. Jadi, pilihlah taulan yang
tinggi budi pekerti dan jauhi kawan yang akan meruntuhkan akhlak kita. Jelaslah
bahawa sekiranya seseorang bergaul dengan penjual minyak wangi, maka aromanya
dapat dihidu. Sekiranya seseorang bergaul dengan tukang besi, maka percikan api
akan terkenanya. Rakan sebaya memang dapat membetnuk sahsiah diri dan pemikiran
kita untuk menghadapi dugaan hidup pada masa depan.
Akhirulkalam, ibu bapa perlu menerima
hakikat bahawa memelihara anak umpama menanam sebiji benih yang perlu disiram
dan dibajai dengan teliti supaya dapat tumbuh dengan sihat dan subur. Dalam hal
ini, gurindam Melayu ada mengingatkan kita akan peri pentingnya ibu bapa
mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang, antara lainnya berbunyi:
Jika benihnya benih molek,
Jika tanahnya tanah cantik,
Jika bajanya baja baik,
Tentu pokok cepat naik.
Kanak-kanak diibaratkan kain putih yang
suci, terpulanglah kepada ibu bapa untuk mencorakkannya. Bimbingilah anak-anak
untuk menghadapi onak dan duri hidup. Wahai remaja, kelmarin ialah sejarah,
esok ialah misteri dan hari ini merupakan anugerah Tuhan. Jadikanlah kesilapan
sebagai satu iktibar, masa depan sebagai sasaran dan hari ini sebagai peluang
untuk memajukan diri bagi mendepani setiap ombak dan badai besar yang melanda.
No comments:
Post a Comment