SKEMA JAWABAN
SET 1 (PP KELANTAN)
(i) |
Perasaan yang dialami oleh
penyajak: |
||
|
P1 |
Kesunyian |
1 |
|
P2 |
Tersisih |
1 |
|
P3 |
Kasih akan anak |
1 |
|
|
[maksimum : 2 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|
(ii) |
Langkah-langkah: |
||
|
P1 |
ibu bapa menjadi sur teladan |
1 |
|
P2 |
pihak sekolah menerapkan
nilai murni terhadap warga emas |
1 |
|
P3 |
kerajaan mengadakan kempen
menyayangi warga emas |
1 |
|
P4 |
media massa menyiarkan
rancangan/dokumentari tentang kehidupan warga emas |
1 |
|
(Langkah yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||
(iii) |
Dua pengajaran berdasarkan
rangkap sajak: |
||
|
P1 |
Kita janganlah mengabaikan
ibu bapa apabila mereka sudah tua agar mereka tidak kesunyian. |
1+1 |
|
P2 |
Kita hendaklah bertanggung
jawab menjaga kedua-dua ibu bapa setelah mereka tua agar mereka tidak
berasa sedih. |
1+1 |
|
P3 |
Kita perlulah tabah
menghadapi cabaran pada masa hari tua agar tidak berasa kecewa. |
1+1 |
|
P4 |
Kita mestilah sayang akan
ahli keluarga dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka. |
1+1 |
|
(Pengajaran yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
SET 2 (PP MELAKA)
(i) |
Harapan penyajak terhadap
anaknya: |
||
|
P1 |
berharap anaknya mendapat
keinsafan |
1 |
|
P2 |
berharap kesedihan atas
perbuatan anaknya terubat |
1 |
|
P3 |
berharap anak-anak mempunyai
perasaan kasih sayang. |
1 |
|
|
[maksimum : 2 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|
(ii) |
Cara-cara anak membalas jasa
ibu bapa |
||
|
P1 |
sentiasa mengambil berat
tahap kesihatan ibu bapa |
1 |
|
P2 |
menanggung perbelanjaan ibu
bapa |
1 |
|
P3 |
sentiasa menziarahi ibu bapa |
1 |
|
P4 |
mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama
|
1 |
|
(Cara yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||
(iii) |
Dua nilai berdasarkan
rangkap sajak: |
||
|
P1 |
keinsafan. Contohnya, penyajak sedar
dan insaf bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan. |
1+1 |
|
P2 |
kasih sayang. Contohnya, kasih sayang ibu
bapa terhadap anak-anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah menderhaka. |
1+1 |
|
P3 |
ketabahan. Contohnya, ketabahan ibu
bapa yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak-anak. |
1+1 |
|
P4 |
tanggungjawab. Contohnya, sikap
tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka
dengan cara mendoakan. |
1+1 |
|
(Nilai yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
SET 3 (PP MRSM)
(i) |
Maksud baris 4 dan 5 dalam
rangkap ketiga sajak |
||||
|
P1 |
Penyajak berharap/mendoakan
anak-anaknya sama ada yang berbakti/ baik atau yang telah melupakannya/
tidak taat. |
1 |
||
|
P2 |
Berasa insaf / sedar akan
kesilapan. |
1 |
||
|
|
[maksimum : 2 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|||
(ii) |
Peranan pelbagai pihak untuk
mencapai hasrat keluarga bahagia |
||||
|
P1 |
Jiran mengambil tahu /
prihatin akan kebajikan keluarga yang menghadapi musibah / masalah. |
1 |
||
|
P2 |
Kerajaan/NGO menganjurkan
kursus/bengkel keibubapaan |
1 |
||
|
P3 |
Kerajaan menyediakan
penghargaan/anugerah kepada keluarga bahagia |
1 |
||
|
P4 |
Media massa/media sosial
mengadakan kempen/filem/iklan Sayangi Keluarga Anda, Yang Tua Dihormati
Yang Muda Disayangi, Utamakan
Keluarga, drama Bisik pada Langit, filem Pulang |
1 |
||
|
P5 |
Guru / sekolah menerapkan
nilai kekeluargaan kepada murid |
1 |
||
|
P6 |
Komuniti/masyarakat menganjurkan
program hari keluarga |
1 |
||
|
P7 |
LPPKN menyediakan modul
pengurusan kerjaya dan keluarga kepada masyarakat. |
1 |
||
|
P8 |
Unit kaunseling /
kaunselor/ahli agama / pakar motivasi memberi bimbingan/nasihat kepada
keluarga yang menghadapi masalah. |
1 |
||
|
(Peranan yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
(iii) |
Dua persoalan berdasarkan
rangkap sajak: |
||||
|
P1 |
Persoalan kesunyian hidup
pada usia tua. Huraian : Penyajak
menghadapi kesunyian hidup kerana malam yang dilaluinya begitu sepi /
ditinggalkan oleh anak-anaknya. |
1+1 |
||
|
P2 |
Persoalan kasih sayang ibu /
keikhlasan seorang ibu. Huraian : Penyajak sentiasa
mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya. |
1+1 |
||
|
P3 |
Persoalan nasib warga tua
yang dipinggirkan oleh anak-anak. Huraian : Penyajak berasa
dirinya dipinggirkan oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan
saling menolak daripada memikul tanggungjawa |
1+1 |
||
|
P4 |
Persoalan penderitaan ibu
bapa yang diabaikan Huraian : Penyajak
menanggung penderitaan dan kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di
sisi. |
1+1 |
||
|
P5 |
Persoalan hidup dan mati
ketentuan Tuhan. Huraian : Penyajak
menyatakan bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan. |
1+1 |
||
|
(Persoalan yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
SET 4 (PP PERAK 1)
(i) |
Harapan penyajak dalam rangkap
ketiga |
||||
|
P1 |
Penyajak berharap agar
anak-anaknya sama ada yang sanggup berbakti atau yang telah melupakannya akan
diberikan keinsafan |
2 |
||
|
|
[maksimum : 2 markah] |
|||
(ii) |
Sebab anak-anak bertindak
menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua-tua: |
||||
|
P1 |
Tidak mempunyai sifat
tanggungjawab |
1 |
||
|
P2 |
Tidak mempunyai masa untuk
menjaga ibu bapa |
1 |
||
|
P3 |
Terlalu sibuk dengan kerjaya |
1 |
||
|
(Sebab yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
(iii) |
Dua pengajaran berdasarkan
rangkap sajak: |
||||
|
P1 |
Kita mestilah menghargai
jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat
dibalas. |
1+1 |
||
|
P2 |
Kita hendaklah sentiasa
menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi. |
1+1 |
||
|
P3 |
Kita perlulah menjaga ibu
bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin. |
1+1 |
||
|
P4 |
Kita hendaklah sedar bahawa
tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling
kita. |
1+1 |
||
|
P5 |
Kita hendaklah memaafkan
kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya
permusuhan tidak berpanjangan. |
1+1 |
||
|
(Pengajaran yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
SET 5 (PP PERAK 2)
(i) |
Keluhan yang cuba
disampaikan oleh warga tua |
||||
|
P1 |
Keluhan warga tua yang
berasa kesunyian kerana anak-anaknya telah melupakan kasih sayingnya terhadap
mereka |
1 |
||
|
P2 |
Harapan agar anak-anaknya
dikurniakan keinsafan terhadap perbuatan mereka itu oleh Tuhan |
|
||
|
|
[maksimum : 2 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|||
(ii) |
Cara seseorang anak
menghormati dan menyayangi ibu bapa |
||||
|
P1 |
Sentiasa menjaga kebajikan
mereka agar mereka tidak berasa terasing dan terpinggir daripada kasih saying
anak-anak |
1 + 1 |
||
|
P2 |
Menyayangi dan menghormati
mereka dengan sepenuh hati dan keikhlasan agar mereka berasa disayangi dan
kehadiran mereka diperlukan oleh anak-anak |
1 + 1 |
||
|
P3 |
Mendengar nasihat ibu bapa |
1 |
||
|
P4 |
Belajar bersungguh-sungguh |
1 |
||
|
P5 |
Tidak memalukan / menjaga
maruah ibu bapa |
1 |
||
|
P6 |
Bertutur / bercakap dengan
sopan |
1 |
||
|
P7 |
Memberikan hadiah /
penghargaan sempena hari istimewa |
1 |
||
|
P8 |
Membawa ibu bapa menunaikan
haji / umrah / melancong |
1 |
||
|
(Cara yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
(iii) |
Dua pengajaran berdasarkan
rangkap sajak: |
||||
|
P1 |
Kita mestilah menghargai
jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat
dibalas. |
1+1 |
||
|
P2 |
Kita hendaklah sentiasa
menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi. |
1+1 |
||
|
P3 |
Kita perlulah menjaga ibu
bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin. |
1+1 |
||
|
P4 |
Kita hendaklah sedar bahawa
tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling
kita. |
1+1 |
||
|
P5 |
Kita hendaklah memaafkan
kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya
permusuhan tidak berpanjangan. |
1+1 |
||
|
P6 |
Kita hendaklah sentiasa
menyayangi ahli keluarga Penyajak mengharapkan
belaian kasih sayang daripada anak-anak pada penghujung usianya. |
1+1 |
||
|
P7 |
Kita perlu tabah menghadapi
cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya ketika usia tua. Cth : Penyajak tabah
menjalani kehidupannya yang diabaikan oleh anak-anak dengan mencari
kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa ada tempat
bergantung yang kukuh. |
1+1 |
||
|
P8 |
Kita haruslah
bertanggungjawab menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu bapa walaupun
tinggal berjauhan Cth : Anak-anak perlu sedar
terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan ibu kandung/ ibu bapa dan
memberikan kebahagian kepadanya/ mereka. |
1+1 |
||
|
(Pengajaran yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
SET 6 (PP PERLIS)
(i) |
Dua harapan penyajak |
||||
|
P1 |
anak-anak
menziarahinya/menjenguknya |
1 |
||
|
P2 |
Anak-anak insaf atas
perbuatan mereka yang mengabaikannya |
1 |
||
|
P3 |
anak-anak menjadi
penawar/pengubat kedukaannya |
1 |
||
[maksimum : 2 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|||||
(ii) |
Hubungan kekeluargaan perlu
mengutamakan kasih sayang |
||||
|
P1 |
menjaga emosi ahli keluarga |
1 |
||
|
P2 |
mengelakkan anak-anak
terlibat dalam gejala sosial |
1 |
||
|
P3 |
mengukuhkan
hubungan/silaturahim |
1 |
||
|
P4 |
membentuk keluarga yang
harmoni/bahagia |
1 |
||
|
P5 |
mengelakkan konflik keluarga |
1 |
||
|
P6 |
memupuk sikap saling
menghormati |
1 |
||
(Sebab yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|||||
(iii) |
Dua pengajaran |
||||
|
P1 |
Kita mestilah menziarahi ibu
bapa sekiranya tinggal berjauhan. Huraian : Penyajak mengharapkan
anak-anaknya datang menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi. |
1+1 |
||
|
P2 |
Kita mestilah menjaga ibu
bapa ketika mereka sakit.(R2) Huraian : Penyajak
menyatakan bahawa anak-anaknya melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya. |
1+1 |
||
|
P3 |
Kita mestilah insaf bahawa
kehidupan kita hanyalah sementara dan Tuhan yang kekal abadi. (R3) Huraian : Penyajak sedar dan
insaf bahawa kehidupan ini hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal. |
1+1 |
||
|
P4 |
Kita mestilah mendoakan
anak-anak supaya mereka sentiasa melakukan kebaikan. (R3) Huraian : Penyajak sentiasa
mendoakan anak- anaknya agar diberi keinsafan.
|
1+1 |
||
(Pengajaran yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
|||||
SET 7 (PP PULAU PINANG)
(i) |
Maksud frasa disirami benih
keinsafan. |
||||
|
P1 |
diberikan kesedaran
/menimbulkan /melahirkan kesedaran /memutikkan kesedaran |
2 |
||
|
|
[maksimum : 2 markah] |
|||
(ii) |
cara-cara seorang anak yang
bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur |
||||
|
P1 |
mengupah pengasuh/orang
gaji/pembantu/jururawat untuk menjaga |
1 |
||
|
P2 |
tinggal bersama-sama dengan
mereka / mengajak tinggal bersama-sama |
1 |
||
|
P3 |
meminta isteri/anak-anak
bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur |
1 |
||
|
P4 |
menempatkan mereka/ibu bapa
di pusat penjagaan orang tua uzur pada waktu bekerja |
1 |
||
|
P5 |
mengambil cuti tanpa gaji
(atau cuti lain) untuk menjaga ibu bap |
1 |
||
|
(Cara-cara yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
(iii) |
Dua persoalan yang terdapat
dalam sajak ini. |
||||
|
P1 |
Persoalan tentang nasib
warga emas yang terbiar misalnya ‘aku’/penyajak berasa sunyi kerana tiada
anak-anak datang menziarahinya |
1+1 |
||
|
P2 |
Persoalan tentang kasih
sayang suci seorang ibu misalnya penyajak mendoakan semoga anak-anak akan
menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka. |
1+1 |
||
|
P3 |
Persoalan tentang hidup
manusia di muka bumi bersifat sementara misalnya penyajak menyatakan bahawa
semua yang hidup akan mati kecuali Tuhan |
1+1 |
||
|
P4 |
Persoalan tentang anak-anak
yang tidak bertanggungjawab menjaga ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara
adik- beradik untuk menjaga ibu bapa |
1+1 |
||
|
P5 |
Persoalan ialah kehidupan
seorang tua yang kesunyian misalnya penyajak menyatakan bahawa dia sering
berada dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya. |
1+1 |
||
|
(Persoalan yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
SET 8 (PP SELANGOR 3)
(i) |
Maksud rangkai kata jangan
terpegun |
||||
|
P1 |
Usah terkaku |
1 |
||
|
|
|
|
||
|
|
[maksimum : 2 markah] |
|||
(ii) |
Cara-cara yang boleh
dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab
masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka |
||||
|
P1 |
Menghormati / menyayangi ibu
bapa |
1 |
||
|
P2 |
Meluangkan masa untuk berkomunikasi/
menziarahi ibu bapa. |
1 |
||
|
P3 |
Menyediakan keperluan hidup
yang lebih selesa. |
1 |
||
|
P4 |
Memberi hadiah hari lahir,
tarikh/ hari istimewa ibu bapa |
1 |
||
|
(Cara-cara yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
(iii) |
Dua persoalan yang terdapat
dalam sajak di atas. |
||||
|
P1 |
Persoalan kehidupan warga
tua yang mendambakan kasih sayang anak-anak. Contoh, ibu bapa yang sudah
tua yang tinggal berjauhan dengan anak-anak mengharap anak anaknya datang menjenguknya. |
1+1 |
||
|
P2 |
Persoalan kealpaan anak-anak
menunaikan tangungjawab kepada ibu bapa. Contoh, anak-anak alpa
terhadap tanggungjawab masing-masing untuk menjaga ibu bapa sehingga mengharap
sesama sendiri yang akhirnya ibu bapa terabai. |
1+1 |
||
|
P3 |
Persoalan kasih sayang ibu
bapa yang tiada sempadan terhadap anak-anak. Contoh, penyajak terus berdoa
agar anak-anaknya insaf atas perbuatan mereka yang meminggirkannya. |
1+1 |
||
|
(Persoalan yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 4 markah] [Isi
cukup : 2 Isi] |
||||
No comments:
Post a Comment