CADANGAN JAWAPAN [Petikan Prosa Moden - JOHOR]
SOALAN
|
SKEMA
|
MARKAH
|
(i)
|
‘saya’ melihat
|
|
P1
|
Keadaan kelam kabut
|
1
|
P2
|
Jentera berat
merobohkan rumah kayu usang
|
1
|
P2
|
penguat kuasa mengawal suasana sekitar
|
1
|
P3
|
demonstrasi
penduduk membantah pencerobohan
|
1
|
|
[maksimum : 2 markah]
[Isi cukup : 2 Isi]
|
|
(ii)
|
usaha-usaha kerajaan
|
|
P1
|
mengadakan kempen
mengumpul buku-buku lama
|
1
|
P2
|
menyediakan pusat
pengumpulan buku-buku lama
|
1
|
P3
|
mewujudkan ARKIB
khas untuk menyimpan buku lama
|
1
|
P4
|
kerjasama dengan
penulis
|
1
|
P5
|
kerjasama dengan
perpustakaan
|
1
|
P6
|
memberi ganjaran/ sijil/ pengiktirafan/ hadiah kepada
penyimpan buku lama
|
1
|
P7
|
kerap mengadakan
pameran buku-buku lama
|
1
|
[maksimum : 3 markah]
[Isi cukup : 2 Isi]
|
||
(iii)
|
Pengajaran dalam petikan
|
|
P1
|
Kita mestilah
menghargai ilmu.
‘saya’/ penulis berasa sedih melihat buku-buku milik
Munsyi musnah.
|
1+1
|
P2
|
Kita seharunya mempertahankan tanah
milik kita agar tidak jatuh ke tangan
asing.
Tanah rizab Melayu
dirobohkan dan bakal bertukar tangan kepada
pelabur asing yang akan mengaut keuntungan di negara kita.
|
1+1
|
|
||
|
Pengajaran dalam keseluruhan cerpen
|
|
K1
|
Kita hendaklah taat
pada perintah dan larangan ayah dan ibu.
‘Saya’/ penulis
tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar
|
1+1
|
K2
|
Kita hendaklah rajin membaca pelbagai
ilmu untuk meningkatkan pengetahuan.
‘Saya’/ penulis
telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak
buku lama milik ibunya.
|
1+1
|
K3
|
Kita tidak boleh
mudah putus asa untuk mencapai matlamat hidup. ‘Saya’/ penulis meminta izin
ibunya sekali lagi apabila sudah lebih.
bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak
oleh ibunya.
|
1+1
|
|
(Pengajaran yang lain
boleh diterima sekiranya sesuai)
[maksimum : 4 markah]
[Isi cukup : 2 Isi (P + K)]
|
1 comment:
TERIMA KASIH
Post a Comment