31/10/2019

Soalan Novel : Latar Tempat


Fokus 7
Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan dua  latar tempat yang terdapat dalam novel tersebut.

Novel yang saya pelajari di Tingkatan 4 ialah Jendela Menghadap Jalan hasil karya Ruhaini Matdarin. Pengarang mengemukakan beberapa latar tempat dalam novel ini.

Latar tempat pertama ialah Kampung Sentosa. Contohnya, Lili telah menghabiskan cuti persekolahannya selama dua minggu di kampung ini.

Latar tempat seterusnya di rumah Che Jah. Contohnya, Lili dan Abang Rashid berkunjung ke rumah Che Jah dan menikmati hidangan makanan tengah hari yang disediakan oleh Che Jah.

Selain itu, latar tempat seterusnya di pondok buruk. Contohnya, Lili telah dikurung dan diikat di sebuah pondok buruk yang terletak di dalam hutan oleh Haziq dan Rafik.

Di samping itu, latar tempat di dalam dapur. Contohnya, Lili sibuk mengemas dan mencuci segala peralatan yang digunakan oleh datuknya di dapur.

Akhir sekali, di bilik tidur Lili. Buktinya, Lili sedang tidur di atas katil sewaktu ibu sedang memanggil untuk menyuruhnya bangun dari tidur supaya tidak terlewat pulang ke kampung.

  
******


 
Novel yang saya pelajari di Tingkatan 5 ialah Songket Berbenang Emas hasil karya Khairuddin Ayip. Pengarang mengemukakan beberapa latar tempat dalam novel ini.

Antara latar tempatnya ialah Hospital Permai, Johor Bahru. Contohnya, tempat Dahlia bertemu dengan Azhari secara tidak sengaja ketika Dahlia melawat ibunya yang sedang menerima rawatan pemulihan penyakit yang dihidapinya itu.

Seterusnya, kedai runcit Tauke Lim. Buktinya, tempat    Embong mendapatkan bekalan barangan runcit bagi keperluan harian keluarganya.

Selain   itu, Stesen Bas Batu Pahat. Contohnya, tempat  Azhari menyerahkan hadiah sehelai kain songket merah berbenangkan emas kepada Dahlia sebelum bas ekspres itu bergerak.

Di samping itu, di rumah Nek Kiah. Contohnya, tempat tinggal Embong sekeluarga selepas rumah mereka roboh akibat banjir sementara rumah baharu siap dibina.

Akhir sekali, di rumah Aton. Contohnya, tempat Aton memaki hamun dan menuduh Dahlia yang dianggap sebagai perancang kematian anaknya, Said.







Fokus 8
Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan dua peristiwa yang berlaku di satu latar tempat.

Novel yang saya pelajari di Tingkatan 4 ialah Jendela Menghadap Jalan hasil karya Ruhaini Matdarin. Pengarang mengemukakan dua peristiwa yang berlaku di satu latar tempat dalam novel ini.
Antaranya ialah rumah datuk Lili, Haji Abdul Rahman. Peristiwa pertama ialah tempat Danel dan ayahnya William Ng datang ke rumah datuk Lili untuk berubat. Datuk memperkenalkan Lili kepada tetamu tersebut serta Lili dipanggil oleh nenek untuk membawa hidangan kepada tetamu.
Peristiwa kedua ialah tempat datuk menceritakan tentang petua perubatan tradisional yang mudah dan murah yang tidak diketahui oleh Lili. Datuknya juga memberitahu bahawa pada esok hari beliau akan merawat kawan baiknya yang menghidap penyakit strok dan mahu Lili melihat cara-cara datuknya merawat pesakit itu.


Novel yang saya pelajari di Tingkatan 5 ialah Songket Berbenang Emas hasil karya Khairuddin Ayip. Pengarang novel ini mengemukakan dua peristiwa yang berlaku di satu latar tempat.

Latar tempat pertama ialah Hospital Batu Pahat, Johor Bahru. Peristiwa pertama ialah tempat Saleha dimasukkan ke Wad 6: Wad Psikiatri sebelum dipindahkan ke Hospital Permai, Johor Bahru.

Peristiwa kedua ialah tempat Embong menerima rawatan selama seminggu setelah dipatuk ular tedung.

Peristiwa ketiga ialah tempat Siti Wangi menerima rawatan kerana jatuh pengsan secara tiba-tiba ketika latihan bola jaring di sekolah.

Latar tempat kedua ialah rumah Nek Kiah. Peristiwa pertama ialah tempat Seman memujuk ibunya, Nek Kiah agar menjual tanah pusaka seluas lima ekar yang bersambung dengan tapak rumah Saleha.

Peristiwa kedua ialah tempat tinggal Embong sekeluarga selepas rumah mereka roboh akibat banjir sementara rumah baharu siap dibina.





No comments: