Soalan 2(b) - Petikan Prosa
Moden [Selangor]
Baca petikan cerpen di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri
"Mel, agama dan bahasa itu cermin maruah kita
yang ditinggalkan nenek moyang! Jasad yang dibaluti agama serta lidah yang
dilebati bahasa ibunda merupakan warisan kita yang masih ada. Andai kedua-dua
sudah hilang di atas muka bumi ini, kita bukan lagi generasi bermaruah, tetapi
bangsa yang dilaknati Allah."
Pesan bonda itu kekal melebat dalam hati sanubari
saya. Pesan mulus yang terpahat lama di pangkal hati. Oleh itu, saya tangguh
berkali-kali hasrat itu. Hasrat untuk menjengah wajah kota yang pesat dengan
kemajuan dan peradaban. Saya batalkan keinginan meruap-ruap dalam diri saya
untuk mencari pengalaman baharu sebagai warga kota.
Kata bonda, kota besar itu sudah hilang segala
nilai-nilai tradisinya. Kota yang sekadar dibangunkan dengan kempen dan slogan
itu sarat dengan api prasangka dan runcing prejudis para warganya yang
berbilang bangsa dan bercampur aduk pula bahasa dan pertuturannya. Manusia
dipisahkan oleh benteng-benteng ketaasuban dan kepentingan diri masing-masing.
Mereka dipecah-pecahkan oleh
ideologi. puak dan etnik, warna kulit, bahasa dan percakapan serta fahaman
politik sehingga mengundang resah dan aman Lantas masingmasing bangun untuk
berjuang menegakkan identiti sendiri.
Dipetik daripada cerpen "Munsyi oleh Husna Nazri,
dalam
antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Mengapakah bonda mengatakan bahawa kota besar itu sudah hilang
segala nilai-nilai tradisi?
[2 markah]
(ii) Integrasi nasional merupakan isu utama bagi sesebuah negara yang
mempunyai masyarakat berbilang bangsa dan agama.
Nyatakan aktiviti-aktiviti yang boleh
dilakukan oleh pihak sekolah untuk memupuk perpaduan dalam kalangan murid
[3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan
yang terdapat dalam petikan dan satu
persoalan lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan
[4
markah]
SKEMA JAWAPAN
SOALAN
|
SKEMA
|
MARKAH
|
(i)
|
Sebab kota besar sudah hilang nilai tradisi
|
|
P1
|
sarat dengan api
prasangka
|
1
|
P2
|
runcing prejudis para
warganya yang berbilang bangsa
|
1
|
P3
|
bercampur aduk pula
bahasa dan pertuturannya
|
1
|
P4
|
manusia dipisahkan oleh benteng-benteng ketaasuban
dan kepentingan diri masing-masing
|
1
|
[maksimum : 2 markah]
[Isi cukup : 2 isi]
|
||
(ii)
|
Aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan oleh pihak
sekolah untuk memupuk perpaduan
|
|
P1
|
pembahagian murid
dalam aktiviti kurikulum dan kokurikulum
|
|
P2
|
penyertaan murid
dalam aktiviti sukan sekolah
|
|
P3
|
aktiviti
gotong-royong
|
|
P4
|
sambutan perayaan
pelbagai kaum
|
|
P5
|
guru melibatkan
pelajar pelbagai kaum dalam aktiviti PdPc
|
|
[maksimum : 3
markah]
[Isi cukup : 2 isi]
|
||
(iii)
|
Satu persoalan yang terdapat dalam petikan
|
|
P1
|
Persoalan kepentingan mengekalkan warisan budaya dan
jati diri Contohnya, ibu Mel
mengingatkan Mel supaya tidak melupakan agama dan bahasa kerana hanya itulah
warisan yang masih ada.
|
1 + 1
|
P2
|
Persoalan peranan
penjajah dalam usaha memecahbelahkan rakyat sesebuah negara
Contohnya, pihak
penjajah telah menjalankan sistem pecah dan perintah agar agihan Kekayaan
negara tidak berlaku secara adil hingga menimbulkan rusuhan kaum.
|
1 + 1
|
Satu persoalan daripada keseluruhan cerpen
|
||
P1
|
Persoalan keinginan anak muda berhijrah ke bandar
untuk membina kehidupan
Contohnya, Mel memohon keizinan ibunya untuk
berhijrah ke bandar bagi membina kehidupannya seperti kebanyakan remaja lain.
|
1 + 1
|
P2
|
Persoalan kegigihan
anak muda untuk mempelajari segala ilmu untuk meneruskan kehidupan.
Contohnya, Mel tekun belajar pelbagai ilmu yang
berkaitan dengan kehidupan sebelum berhijrah ke bandar.
|
1 + 1
|
P3
|
Persoalan ketaatan seorang anak terhadap nasihat ibu
Mel mentaati nasihat
ibunya yang tidak membenarkannya berhijrah kerana pada pendapat ibunya Mel
masih belum cukup jati diri untuk tinggal di bandar.
|
1 + 1
|
P4
|
Persoalan kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya. Contohnya, ibu
keberatan untuk melepaskan Mel ke bandar kerana bimbang Mel terpengaruh akan
budaya negatif yang telah menular dalam kalangan remaja di bandar.
|
1 + 1
|
[maksimum : 4 markah]
No comments:
Post a Comment