Soalan 1 : Rumusan
[30
markah]
|
Soalan
2 : Pemahaman
[35
markah]
Soalan 2 (a) - Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan 1, jawab soalan-soalan yang
berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
|
||
i
|
Berikan maksud rangkai kata mendapat
kepercayaan.
|
[2 markah]
|
ii
|
Pengarang mengemukakan beberapa
tanggapan yang salah tentang khidmat kaunselor di sekolah.
Nyatakan tanggapan-tanggapan yang salah tersebut.
|
[3 markah]
|
iii
|
Pada pendapat anda, selain mendapatkan
khidmat kaunselor, apakah tindakan-tindakan yang wajar dilakukan oleh murid
untuk menangani masalah yang dihadapi oleh mereka?
|
[4 markah]
|
Soalan 2 (b) - Petikan Prosa Moden
Baca
petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
|
||
Sejak
kembali, Tuan Booth jauh berubah. Dia tak bagi terperap di estet. Pada setiap
petang, biasanya selepas solat asar, dia akan menjengah ke surau. Dia akan
duduk berbual-bual, bercerita itu ini, terutama dengan Imam Ngah Deraman dan
Penghulu Ibrahim Sigap. Ada sekali, sewaktu Ahmad Mutawakkil balik ke
kampung, Tuan Booth mengundang kami ke banglonya.
“Dia
pelawa kita minum teh di banglonya,” kata Ahmad Mutawakkil. “Saya fikir, Tuan
Booth ikhlas nak berbaik-baik.”
Kami
berdiam, tak berani bersuara, menantikan kata putus daripada Imam Ngah
Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap.
Akhirnya,
setelah agak lama buntu, Ahmad Mutawakkil meluahkan pandangan. “Selama Tuan
Booth di sini, sejak dulu lagi, tak pernah dia memusuhi kita. Jadi, saya
fikir atas sifat hati Melayu, orang berbudi kita berbahasa. Hati Melayu tak
reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan persahabatan.”
Dengan kata-kata hikmat itu, runtuhlah
segala tembok penghalang antara kampung kami dengan estet Tuan Booth.
Sekalipun tanpa Ahmad Mutawakkil, kami sudah biasa bertandang ke banglo mewah
itu. Malahan, ada ketikanya, majlis yang diadakan di estet itu turut disertai
orang perempuan. Isteri Tuan Booth yang terkenal dengan masakannya yang
sedap-sedap itu kerap menghidangi kami dengan menu Orang Putih. Lebih
istimewa, pada setiap kali ada majlis perkahwinan, Tuan Booth sekeluarga
pasti akan meraikan pasangan pengantin di estetnya. Ada antara kami yang agak
ragu-ragu dengan perkara itu.
(Dipetik
daripada cerpen ‘Cinta Ahmad Mutawakkil’ oleh Zainal Rashid Ahmad
dalam
antologi Sejadah Rindu, Dewan
Bahasa dan Pustaka)
|
||
i
|
Berdasarkan petikan di atas, apakah
perubahan sikap Tuan Booth semenjak dia kembali ke estetnya?
|
[2 markah] |
ii
|
Pada pendapat anda, mengapakah Tuan
Booth dan isterinya menjalinkan hubungan yang baik dengan masyarakat kampung
penulis?
Berikan tiga sebab anda.
|
[3 markah] |
iii
|
Jelaskan satu latar masyarakat yang
terkandung dalam petikan dan satu latar masyarakat lain daripada keseluruhan
cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.
|
[4 markah]
|
Soalan 2 (c) - Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
|
||
Hatta, maka pada sekali peristiwa Seri Nara Diraja duduk di balai
dihadap orang banyak. Maka Tun Nina Madi pun lalu, disuruh naik duduk dekat
lalu diribanya oleh Seri Nara Diraja. Maka kata Seri Nara Diraja pada segala
orang yang duduk itu, “Tahukah tuan hamba sekalian bahawa ia ini anak hamba?”
Maka sembah segala orang
banyak itu, “Sahaya semua tahu juga; oleh tuanku tiada mengaku, sahaya semua
takut mengatakan dia anak tuanku.”
Maka Seri Nara Diraja pun
tersenyum. Maka Tun Nina Madi digelar oleh Sultan Muzaffar Syah Tun Bijaya
Maha Menteri. Setelah Paduka Raja dan Seri Nara Diraja dua orang itu menjadi
orang besar, maka anak Melayu pun berbelah, setengah pada Paduka Raja,
setengah pada Seri Nara Diraja, kerana kedua-duanya sama orang berasal. Maka
Seri Nara Diraja tidak muafakat dengan Paduka Raja, senantiasa beringgit
juga; beberapa kali lain Paduka Raja kedapatan dengan Paduka Raja dalam
kampung Seri Nara Diraja. Maka Sultan Muzaffar Syah pun tahu akan perihal itu
maka terlalulah dukacita baginda melihat kelakuan Paduka Raja
dengan Seri Nara Diraja itu. Maka fikir di dalam hati baginda, “Jikalau
demikian binasalah negeri ini, kerana orang besarnya tidak muafakat sama
orang besar.”
Hatta, maka baginda fikir
berbicara hendak memuafakatkan Seri Nara Diraja dengan Paduka Raja. Maka
baginda pun menyuruh memanggil Seri Nara Diraja; maka dia hadirlah. Maka
titah Sultan Muzaffar Syah, “Mahukah Seri Nara Diraja beristeri?”
(Dipetik daripada
“Burung Terbang dipipiskan Lada”
dalam antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
|
||
i
|
Apakah maksud rangkai kata terlalu
dukacita ?
|
[2 markah]
|
ii
|
Nyatakan sebab-sebab Sultan Muzaffar
Syah risau akan hubungan antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja.
|
[3 markah]
|
iii
|
Sekiranya anda Sultan Muzaffar Syah,
apakah tindakan yang akan lakukan untuk memulihkan hubungan antara para
pembesar tersebut?
|
[3 markah]
|
Soalan 2 (d) - Sajak
Baca sajak di bawah
ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
|
||
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu mengungkap kalimah syahdu bait bicara tersentuh kalbu merekah keinsafan di hati yang beku mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan dalam keterhadan dan keterbatasan insan moga terbuka ruang keampunan sebelum saat aku dinisankan di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti akhirnya aku sujud menghadap Ilahi di keheningan yang sepi lafaz taubat mengiringi nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh ayat-ayat cinta disusun kukuh di sejadah rindu yang lusuh kemaafan yang kupohon sungguh dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia yang taat sentiasa pada perintah Maha Kuasa agar aku tidak lupa dunia ini hanya bersifat sementara.
Mohd.
Haikal Aminuddin
Antologi Sejadah Rindu
Dewan Bahasa dan Pustaka.
|
||
i
|
Gambarkan keadaan penyajak semasa
mengabadikan dirinya kepada Ilahi.
|
[2 markah] |
ii
|
Bagaimanakah caranya untuk
meningkatkan keinsafan diri seseorang?
Berikan tiga cadangan anda. |
[3 markah]
|
iii
|
Huraikan
dua perwatakan penyajak
berdasarkan sajak tersebut.
|
[4 markah]
|
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran
Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan.
|
||
Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan
penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
|
||
i.
ii.
iii.
iv.
v.
vi.
|
kecil-kecilan
terang-terangan
kenang-kenangan
bermati-matian
bertolak-tolakan
bermaaf-maafan
[6 markah]
|
|
b.
|
Tukarkan cakap ajuk di bawah kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud
asalnya.
|
i.
ii.
iii.
|
“Saya tidak mahu kamu terus berasa rendah diri. Kamu perlu yakin pada
diri sendiri jika ingin berjaya dalam hidup,” kata Cikgu Ismail kepada
murid-muridnya.
“Wah, ramai sungguh ibu bapa yang hadir dalam mesyuarat agung PIBG
sekolah kita pada kali ini!” kata Yang Dipetua PIBG kepada Pengetua.
“Nama saya Imran. Bolehkah saya berjumpa dengan Encik Harun?” tanya
Imran kepada penyambut tetamu di pejabat itu.
[6 markah]
|
c.
|
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
|
|
i.
ii.
iii.
|
Dalam pesidangan tersebut, pelbagai cadangan telah dikemukakan oleh para
cendikiawan untuk menyelesaikan masalah pengangguran.
Syarikat pengangkutan bas awam perlu dikemaskinikan jadual perjalanan
supaya para penumpang mendapat manafaat.
Encik Hamid yang menerima penganugerahan pekerja terbaik bagi bulan Mac
merupakan kaki tangan bahagian penyelidikan di Agensi Nuklear Malaysia.
[6 markah]
|
d.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin
ayat itu semula.
|
i.
ii.
iii.
|
Timbalan Perdana Menteri merupakan di antara tetamu kehormat yang hadir
dalam mesyuarat jubli perak sekolah tersebut.
Pengerusi majlis menghulurkan ucapan terima kasih di atas sumbangan yang
diberikan oleh pihak penaja.
Pihak berkuasa akan menggubal undang-undang sedia ada supaya lebih
sesuai akan keperluan zaman sekarang.
[6 markah]
|
e.
|
Tulis satu peribahasa yang mempunyai maksud yang sama atau hampir sama dengan
peribahasa di bawah.
|
|
i.
ii.
iii.
|
Genggam bara api, biar sampai jadi arang.
Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
Carik-carik bulu ayam akhirnya bercantum juga.
[6 markah]
|
Soalan 4 : Novel
[15 markah]
|
||
Jawab soalan-soalan
di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut :
|
||
i.
ii.
iii.
iv.
|
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
Tirani karya Beb Sabariah
Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
Silir Daksina karya Nizar Parman
|
|
(a)
(b)
|
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan perwatakan watak utama dalam novel
tersebut.
[7 markah]
Setiap novel mengandungi nilai kemanusiaan yang dapat dicontohi oleh
pembaca.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan tiga nilai
kemanusiaan yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]
|
No comments:
Post a Comment