Soalan 1
Markah penuh 30 dibahagi kepada:
(a) Isi
- 20 markah
(b)
bahasa - 10 markah
(a)
Isi
[20 markah]
Nota:
(i) Panduan mengira perkataan:
Perkataan yang
dikira sebagai satu perkataan
-
nama
khas
-
perkataan
berganda / berulang
-
penggunaan
kata sendi ’di’ dan ’ke’
-
tarikh
-
angka
yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-
gelaran
(ii) Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja
sebelum
diperiksa.
(iii) Periksa jawapan calon setakat 120 patah
perkataan sahaja. Yang
selebihnya
tidak perlu diperiksa.
(iv) Berikan markah bagi isi yang tepat dan
lengkap sahaja.
Bahagian
|
Isi
|
Markah
|
||||||||
(i) Pendahuluan
|
2
|
|||||||||
(ii) Isi tersurat
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
(iii) Isi tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
(iv) Penutup /
Kesimpulan
|
2
|
|||||||||
Jumlah markah
|
20
|
1.
|
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
kaunselor di sekolah/ dalam kalangan murid.
|
(2 markah)
|
2
|
Petikan membincangkan tugas/
tanggungjawab/ fungsi dan beberapa tanggapan yang salah tentang kaunselor
di sekolah.
|
(2 markah)
|
3
|
Rumusan
membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor dan langkah-langkah untuk menggalakkan
murid mendapat khidmat kaunselor.
|
(2 markah)
|
4
|
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
kaunselor di Malaysia/ di negara ini.
|
(1 markah)
|
5
|
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi
kaunselor dan langkah-langkah untuk menggalakkan murid mendapat khidmat
kaunselor.
|
(1 markah)
|
6
|
Petikan membincangkan peranan
kounselor.
|
(0 markah)
|
Isi tersurat [4 hingga 12
markah]
|
(2
markah)
|
|
S1
|
menolong murid mengenal pasti
punca tekanan emosi tersebut
|
(2
markah)
|
S2
|
memberikan bimbingan tentang
cara menangani masalah yang dihadapi
|
(2
markah)
|
S3
|
memandu murid memahami serta
menerima keadaan diri
|
(2
markah)
|
S4
|
murid akan dibantu menguruskan perkara-perkara yang berkaitan
dengan kehidupannya
|
(2
markah)
|
S5
|
membantu murid mengesan dan
mengembangkan bakat dan minatnya
|
(2
markah)
|
S6
|
membimbing murid memanfaatkan peluang
bagi penyempurnaan kendiri
|
(2
markah)
|
S7
|
memahamankan murid tentang
hubungan mereka dengan masyarakat sekitar
|
(2
markah)
|
S8
|
memupuk nilai-nilai murni dalam
diri murid
|
(2
markah)
|
Isi tersirat : [4 hingga 12
markah]
|
||
T1
|
bilik kaunseling yang kondusif/
selesa/ terbuka
|
(2
markah)
|
T2
|
sikap kaunselor yang mesra
pelanggan/ baik
|
(2
markah)
|
T3
|
kaunselor mudah ditemui untuk
sesi bimbingan dan kaunselor/ tambah waktu operasi
|
(2
markah)
|
T4
|
mengiklankan/ mempromosikan
perkhidmatan kaunseling secara berterusan/ kempen
|
(2
markah)
|
T5
|
meminta kerjasama ibu bapa
supaya menggalakkan anak-anak berjumpa dengan kaunselor
|
(2
markah)
|
T6
|
pihak sekolah memberikan
penghargaan/ hadiah/ merit kepada murid yang mendapatkan perkhidmatan
bimbingan kaunseling
|
(2
markah)
|
T7
|
menetapkan jadual murid berjumpa
kaunselor/ guru merujukkan murid kepada kaunselor
|
(2
markah)
|
T8
|
mengaktifkan aktiviti Kelab
Bimbingan dan Kaunseling/ Pembimbing Rakan Sebaya/mentor-mentee
|
(2
markah)
|
T9
|
membuka talian khidmat Bimbingan
dan Kaunseling sekolah/ e-mel/ Khidmat Pesanan Ringkas (SMS)
|
(2
markah)
|
Penutup :
|
||
K1
|
Kesimpulannya, setiap murid
digalakkan supaya berjumpa kaunselor agar dapat meningkatkan ketrampilan/
keyakinan diri
|
(2
markah)
|
K2
|
Kesimpulannya, setiap murid digalakkan
supaya berjumpa kaunselor
|
(1
markah)
|
Soalan 2: Pemahaman
Markah
penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan
2 (a) : 9 markah
Soalan
2 (b) : 9 markah
Soalan
2 (c) : 8 markah
Soalan
2 (d) : 9 markah
Perhatian bagi
soalan 2(a) hingga Soalan 2(d)
- Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
- Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
- Jika disalin bulat-bulat daripada
teks dan jawapan itu betul, berikan
separuh (50%) daripada markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
1.
Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-
Jawapan tepat mengikut konteks / isi cukup dan ayat
Gramatis
|
2
|
-
Jawapan kurang tepat / isi tidak cukup
|
1
|
-
Jawapan tidak tepat/salah
|
0
|
2.
Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan
lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
Gramatis
|
3
|
- Isi cukup dan
lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
- Isi tidak cukup /kurang
lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
- Isi tidak cukup /kurang
lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul /tidak
relevan dengan tugasan, ayat
Gramatis
|
0
|
3.
Soalan 4 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
Gramatis
|
4
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
-
Isi tidak cukup /kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
-
Isi tidak cukup /kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-
Isi tidak betul /tidak relevan dengan tugasan.ayat gramatis
|
0
|
Soalan 2 : Pemahaman
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
(i)
Maksud
P1 memperoleh
/ meraih / keyakinan / pengiktirafan 2
P2 mendapat
keyakinan / pengiktirafan 1
P3 memperoleh
kepercayaan 1
(ii)
Tanggapan yang salah (isi cukup - 2)
P1 kaunselor
berperanan untuk menyelesaikan masalah.
P2 mereka yang berjumpa
dengan kaunselor merupakan individu yang bermasalah semata-mata
P3 Kaunselor memberikan
tumpuan terhadap masalah tertentu sahaja.
[Maksimum : 3
markah]
(iii)
Tindakan
(isi
cukup - 3)
P1 meminta
nasihat daripada ibu bapa
P2 meminta
nasihat ahli keluarga – datuk / nenek / abang / kakak
P3 mendapatkan
pandangan yang baik daripada rakan-rakan
P4 berbincang
dengan guru mata pelajaran / kelas / mentor
P5 merujuk
buku / Internet / risalah / dengar ceramah
P6 bersembahyang
hajat / berdoa kepada Tuhan
P7 merujuk masalah
kepada imam / guru agama / ketua kampung / doktor / orang berilmu
[* Jawapan lain yang sesuai boleh
diterima]
Soalan 2 (b) – Prosa Moden
(i)
Perubahan sikap Tuan Booth semenjak dia kembali ke estetnya
ialah ...
P1 dia tidak terperap di
estet lagi
P2 pada
setiap petang, biasanya selepas solat asar, dia akan menjengah ke surau
P3 dia
akan duduk berbual-bual tentang pelbagai cerita dengan Imam Ngah Deramam dan
Penghulu Ibrahim Sigap
P4 dia
mengundang masyarakat kampung ke banglonya
(ii)
Tuan Booth dan isterinya menjalinkan
hubungan yang baik dengan masyarakat kampung penulis
P1 untuk mempererat
hubungan silaturahim
P2 untuk mengambil hati
masyarakat kampung
P3 untuk
merapatkan jurang perbezaan adat resam, budaya, dan sistem kepercayaan antara
mereka
(iii)
Latar masyarakat dalam petikan ialah
P1 masyarakat
yang peramah
Contoh, Tuan Booth akan ke surau pada setiap petang untuk bersembang dan
bergaul mesra dengan penduduk kampung seperti Imam Ngah Deramam.
P2 masyarakat
yang berbudi bahasa
Contoh, Tuan Booth dan keluargannya amat
mesra dan berbudi dengan penduduk kampung.
Latar masyarakat keseluruhan petikan
ialah
P1 masyarakat
yang baik hati.
Buktinya, Tuan Booth membenarkan Ahmad
Mutawakkil menumpang hidup di banglonya selama tiga tahun.
P2 masyarakat
yang taat akan agama
Imam Ngah Deramam, Penghulu Ibrahim
Sigap dan jemaah kampung selalu menunaikan solat jemaah di surau kampung.
Soalan 2 (c) – Petikan Prosa Tradisional
(i)
Maksud terlalu
dukacita
P1 amat
/ teramat sangat / terlampau / susah / sedih / susah hati
(ii)
Sebab-sebab Sultan Muzaffar Syah risau
akan hubungan antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja
P1 hubungan
yang tidak baik antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja itu boleh
memecahbelahkan perpaduan.
P2 tiadanya
pemuafakatan antara kedua-dua belah pihak
P3 Paduka
Raja dan Seri Nara Diraja ialah pembesar yang seharusnya menunjukkan contoh
yang baik kepada anak-anak buah mereka.
(iii)
Tindakan saya ialah
P1 mempertemukan
kedua-duanya untuk berbincang dan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi kemelut
sesama mereka.
P2 melantik
orang tengah untuk mendamaikan kedua-dua orang pembesar itu.
P3 menaikkan
pangkat kedua-duanya agar mereka berasa dihargai dan diperlukan.
Soalan 2 (d) – Gurindam
(i)
Gambaran penyajak ialah
P1 air
matanya mengalir ketika bersujud
P2 nafasnya
sebak sewaktu melafazkan taubat
P3 hatinya
luluh ketika memohon keampunan daripada Tuhan
(ii)
Cara-cara meningkatkan keinsafan diri
seseorang ialah
P1 mendekatkan diri
kepada Tuhan
P2 mendapatkan kauseling
P3 mendapatkan nasihat
daripada ibu bapa
P4 membaca bahan / buku
berkaitan
P5 melibatkan diri
dengan kerja-kerja amal
(iii)
Dua perwatakan penyajak
P1 seorang
yang insaf atas kesilapan
Contohnya, penyajak berasa insaf atas kesalahannya yang lalu dengan bertaubat.
P2 seorang yang taat
pada ajaran agama
Buktinya, penyajak melaksanakan perintah
Tuhan sebagai peringatan kepada diri bahawa dunia hanyalah sementara.
P3 seorang
yang rasional
Sebagai contoh, penyajak bersikap rasional dengan memohon doa yang terbaik
untuk dirinya.
Soalan 3 :
Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
Jawapan 3 (a)
(i)
kecil-kecilan
sedikit-sedikit / tidak secara besar-besaran
(ii)
terang-terangan
berterang-terang / jelas
(iii)
kenang-kenangan
1.
segala
sesuatu yang dikenangkan / sesuatu yang ada dalam fikiran atau ingatan
2.
sesuatu
yang dapat meningkatkan (seseorang) tentang peristiwa, persahabatan
(iv)
bermati-matian
bersungguh-sungguh (mengerjakan sesuatu) dengan segala
daya upaya, dengan segenap tenaga
(v)
bertolak-tolakan
saling menolak antara satu sama lain
(vi)
bermaaf-maafan
saling memberikan keampunan / ampun
Jawapan 3 (b)
(i)
Cikgu Ismail memberitahu / menasihati / memaklumkan /
menyatakan murid-muridnya bahawa beliau tidak mahu mereka terus berasa rendah
diri. Mereka perlu yakin pada diri sendiri jika ingin berjaya dalam hidup.
Cikgu Ismail menasihati murid-muridnya supaya mereka tidak terus berasa
rendah diri. Mereka perlu yakin pada diri sendiri jika ingin berjaya dalam
hidup.
(ii)
Yang Dipertua PIBG memberitahu pengetua bahawa beliau berasa
bangga / kagum / teruja dengan kehadiran
ibu bapa yang ramai dalam mesyuarat agung PIBG sekolah pada masa itu.
(iii)
Imran memperkenalkan dirinya kepada penyambut tetamu di
pejabat itu dan meminta kebenaran / izin untuk berjumpa dengan Encik Harun.
Jawapan 3 (c) Kesalahan
ejaan
(i)
cendikiawan - cendekiawan
(ii)
manafaat - manfaat
(iii)
kaki tangan - kakitangan
Kesalahan imbuhan
(i)
pesidangan - persidangan
(ii)
dikemaskinikan - mengemaskinikan
(iii)
penganugerahan - anugerah
Jawapan 3 (d)
(i)
di antara - antara
mesyuarat - majlis / upacara / istiadat /
sambutan / pesta / perayaan
(ii)
menghulurkan - menyampaikan / merakamkan
di atas - atas
(iii)
menggubal - mengubah/ meminda / menambah baik /
mengemas kini
akan - dengan / demi
Jawapan 3 (e)
(i)
alang-alang mandi biar basah / alang-alang menyeluk pekasam
biar sampai ke pangkal lengan
(ii)
ke bukit sama didaki ke lurah sama dituruni / hati gajah sama
dilapah, hati kuman sama dicecah
(iii)
air dicencang tak akan putus / biduk lalu kiambang bertaut
Soalan 4
Markah penuh 15 markah
Panduan pemarkahan bagi Soalan 4.
Soalan 4 (a)
i.
Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
ii.
Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.
iii.
Beri 2 markah untuk 1 isi - perwatakan
iv.
Markah bagi 2 isi - maksimum 4 markah.
v.
Markah bahasa maksimum 3 markah. Markah bahasa tidak boleh lebih daripada
markah isi.
vi.
Markah bahasa diberi seperti berikut:
Baik : 3 markah
Sederhana : 2 markah
Lemah : 1 markah
vii.
Jika calon menjawab dan markah isi 0, berikan 1 markah untuk bahasa.
viii.
Calon tidak menjawab 0 markah.
[Maksimum : 7 markah]
Soalan 4 (b)
i.
Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
ii.
Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.
iii.
Jawapan mesti merujuk kepada latar masa dalam novel.
iv.
Aspek Pemarkahan: Berikan 1 markah untuk penyataan nilai baik hati sebuah
novel.
- Berikan 2 markah untuk contoh
/ huraian yang lengkap / jelas
- Berikan 1 markah untuk contoh
/ huraian yang tidak lengkap / jelas
- Maksimum markah setiap isi = 3
markah
v.
Huraian tanpa menyatakan latar masa dalam novel, 0 markah
vi.
Markah isi maksimum, 6 markah
vii.
Markah bahasa maksimum, 2 markah. Markah bahasa tidak boleh lebih daripada
markah isi
viii.
Markah bahasa diberi seperti berikut:
Baik : 2 markah
Lemah : 1 markah
ix.
Jika calon menjawab dan markah isi 0, berikan 1 markah untuk bahasa.
x.
Calon tidak menjawab, 0 markah
[Maksimum: 8
markah]
Soalan
4 (a)
Perwatakan watak utama
Watak
utama novel ini ialah Dahlia
(i)
seorang yang penyayang
Dahlia menjaga adik-adiknya dengan baik ketika ibu dan bapanya dirawat di
hospital kerana dia amat menyayangi mereka.
(ii)
Seorang yang tabah menghadapi dugaan hidup
Dahlia tabah menghadapi kerenah neneknya, Nek Kiah yang tidak menyukai dia
sekeluarga sehingga sanggup menjual tanah tapak rumahnya supaya berpindah ke
tempat lain.
(iii)
Seorang yang berani
Dahlia berani terjun ke dalam sungai yang deras airnya untuk menyelamatkan
Said, anak Mak Aton yang lemas di sungai tersebut.
(iv)
Seorang yang bertanggungjawab terhadap keluarga
Dahlia sanggup ponteng sekolah kerana
menjaga adik-adiknya yang masih kecil ketika ibu dan bapanya dirawat di
hospital demi menunaikan tanggungjawabnya terhadap mereka.
Soalan
4 (b)
Nilai kemanusiaan
(i)
Nilai kasih sayang
Kasih sayang anak kepada keluarga. Dahlia sanggip ponteng sekolah demi
memastikan adik-adiknya dapat dijaga dengan baik semasa ibunya, Saleha dirawat
di Hospital Permai kerana tidak siuman.
(ii)
Nilai kerjasama
Penduduk kampung bekerjasama bergotong-royong membina rumah Embong yang
musnah di landa banjir setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman.
(iii)
Nilai keberanian
Dahlia berani terjun ke dalam sungai yang berarus deras untuk
menyelamatkan Said, anak Mak Aton yang dihanyutkan air sungai ketika
mandi-manda walaupun tenanganya berkurangan dan Said meninggal dunia.
No comments:
Post a Comment